Alkoholu nigdy za wiele. William Carey, który na polskim rynku kapitałowym znany jest przede wszystkim jako twórca potęgi, a potem twarz giełdowego upadku CEDC, jednego z największych producentów i dystrybutorów mocnych alkoholi, nie porzucił wysokoprocentowego rynku. W ramach grupy United Beverages zajmuje się importem i dystrybucją alkoholi. Buduje też nogę detaliczną, rozwijając sieci sklepów monopolowych.

Wkrótce jego pozycja na rynku detalicznym może znacznie się wzmocnić. United Beverages złożyło w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek w sprawie przejęcia zielonogórskiej spółki System, która prowadzi sieć ponad 80 sklepów monopolowych As, działających na terenie czterech województw na zachodzie Polski. Wartość transakcji nie jest znana, a do zamknięcia tego wydania „PB” spółka nie odpowiedziała na nasze pytania w sprawie ekspansji na monopolowym rynku detalicznym.
W portfelu United Beverages są obecnie dwie sieci sklepów monopolowych. Pierwsza to Napoleon Alkohole Świata, mająca blisko 40 placówek, zlokalizowanych głównie na Pomorzu. Druga to Prosto z Palety, która ma 11 placówek w dużych miastach. W ubiegłym roku spółka dokonała już jednego przejęcia, kupując kilkanaście sklepów działających wcześniej pod szyldem Małpka Express. Według danych Bisnode, w Polsce działa około 5,1 tys. sklepów, które są wyspecjalizowane w sprzedaży alkoholu. Rynek jest bardzo rozdrobniony, więc po przejęciu Asa United Beverages może stać się liderem pod względem liczby placówek.
W ubiegłym roku United Beverages miało 467,3 mln zł przychodów, czyli o 0,7 proc. mniej niż rok wcześniej, i 7,2 mln zł czystego zysku. © Ⓟ