Wiosenne ożywienie na rynku obligacji

  • Emil Szweda
opublikowano: 24-03-2014, 00:00

Szczegóły emisji Bestu owiane są tajemnicą do poniedziałkowej konferencji prasowej.

Program emisji ma wartość zbyt dużą, by myśleć o uplasowaniu papierów wśród inwestorów detalicznych (to oni będą grupą docelową, w przeciwnym wypadku prospekt nie byłby potrzebny) w jednym ruchu. Ma zresztą także zbyt dużą wartość dla samego Bestu, który w wyniku realizacji podwoiłby sumę bilansową. Oferowana marża będzie — zdaniem Obligacje.pl — niższa niż 4,3 pkt proc. ponad WIBOR oferowane w lutym przez zamknięty fundusz Bestu, choćby z tego powodu, że w innym wypadku fundusze zamknięte Bestu rywalizowałyby o inwestorów z matką.

A emisja publiczna jest też droższa w realizacji. Punktem odniesienia może być ostatnia (listopadowa) publiczna emisja Kruka, w której oferowano 4,0 pkt proc. marży ponad WIBOR, ale sądząc po notowaniach tej serii na Catalyst (okolice 102 proc., co daje około 3,4 pkt proc. realnej marży dla nabywcy), warunki rynkowe zmieniły się na tyle, że również Kruk może myśleć o obniżeniu marży w kolejnych publicznych emisjach.

Przeznaczenie całego ubiegłorocznego zysku (67 mln zł) na wypłatę dywidendy jest również zapowiedzią uruchomienia publicznych emisji obligacji PCC Rokita, który ma ważny program o wartości 200 mln zł. Na koniec roku grupa miała 50 mln zł w gotówce, a do połowy kwietnia przeznaczy 45 mln zł na wypłatę dywidendę. Tę gotówkę trzeba będzie szybko uzupełnić. Ponadto uchwałę o zatwierdzeniu programu publicznych emisji obligacji podjął też zarząd Echa. Deweloper sugerował wcześniej, że chciałby oferować niezabezpieczone papiery o stałym oprocentowaniu na poziomie 6 proc.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Do tego dochodzą prywatne emisje — Organika zmniejszyła skalę emisji serii E do 35 mln zł (wcześniej zapowiadała do 50 mln zł), ale z naszych informacji wynika, że po uplasowaniu serii E może jeszcze poszukać dodatkowych 15 mln zł. O zamiarze przeprowadzenia prywatnej emisji informowała też Kancelaria Medius (do 4 mln zł; 9 proc. odsetek), w ramach prywatnych subskrypcji krąży wiele innych — zwykle małych — ofert. Bez dwóch zdań mamy wiosenne ożywienie na rynku pierwotnym.

Wiadomością tygodnia jest zatwierdzenie prospektu emisyjnego Bestu, na podstawie którego windykator może przeprowadzić publiczne emisje obligacji warte 300 mln zł. Ale nie będzie na rynku sam.

Na Catalyst ciekawych wydarzeń także nie brakowało. Od kilku tygodni widać było przewagę sprzedających papiery e-Kancelarii, ale kiedy rentowności wzrosły do dwucyfrowych wartości, pojawił się wreszcie popyt. Uderzające są także notowania papierów Marvipolu poniżej nominału, co nie jest może sygnałem do niepokoju (rentowność w okolicach 8 proc. dla serii wygasającej za pół roku), ale po prostu dziwnym. Nietypowo wygląda także 8 bps różnicy między seriami Orlenu (PKN0617 i PKN1117), choć oprocentowanie młodszej serii ustalane jest na podstawie 10 pkt bazowych niższej marży. W istocie jednak po doliczeniu prowizji maklerskich ich rentowności są podobne (okolice 3,95 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Emil Szweda Obligacje.pl

Polecane