Wirtualna Polska trafi jednak pod młotek

Orange szuka doradcy do sprzedaży portalu. Kupcy raczej nie będą się przepychać.

Nie komentujemy — tak skwitował Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska, doniesienia agencji Reuters, która — powołując się na dwa niezależne źródła — poinformowała, że Telekomunikacja Polska (TP) szuka doradcy przy sprzedaży Wirtualnej Polski (WP).

Orange Polska rozważał sprzedaż portalu już w połowie 2011 r. Jednak na transakcję nie zgodził się właściciel, France Telecom, który w kolejnych miesiącach włączył portal mocniej w struktury grupy. Trudno było wystawiać WP na sprzedaż, gdy do podobnego ruchu przymierzałysię ITI i TVN, właściciele konkurencyjnego Onetu. Orange przeczekał. Koncern Ringier Axel Springer zapłacił za 75 proc. Onetu 956 mln zł. To wysoka cena i korzystny benchmark dla Wirtualnej Polski. W listopadzie 2012 r. Onet.pl miał 13 mln użytkowników, a WP 11,8 mln — podaje PBI/Gemius.

Przez półtora roku sytuacja TP się zmieniła. Kurs akcji spółki spektakularnie spadł o 20 proc. w połowie października po publikacji wyników za trzeci kwartał. Wyniki były słabe, spółka obniżyła prognozy na 2012 r. i zapowiedziała ścięcie dywidendy. Ponadto oczekuje 1-2 mld zł wydatków związanych z koniecznością nabycia częstotliwości. Nie ma też widoków na poprawę sytuacji gospodarczej w pierwszym półroczu. To powinno przyspieszyć decyzję operatora. Z nieoficjalnych informacji wynika, że WP jest wewnętrznie przygotowana do sprzedaży. Ale Orange może być trudniej znaleźć chętnego na WP niż TVN na Onet.

Ogólnotematyczne portale to zjawisko unikatowe na skalę światową i rynek spodziewa się spadku ich popularności w średnim terminie. Ponadto odpadł najmocniej zmotywowany kupujący, czyli koncern Ringier Axel Springer. Wielkiego apetytu może nie mieć również Naspers, właściciel Allegro, który bardzo mocno koncentruje się teraz na e-commerce. Wśród branżowych chętnych wymienia się Yandex, a wśród finansowych — fundusze private equity.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu