Wirtualna Polska wraca do normalności

opublikowano: 30-03-2021, 20:00

Symboliczna dywidenda i przejęcia - tak internetowy holding działał przed pandemią i tak chce działać w następnych miesiącach

Zachowanie kursu wskazuje, że choć obyło się bez pozytywnego zaskoczenia, to inwestorzy pompujący w ostatnich miesiącach notowania Wirtualnej Polski Holding (WPH) nie rozczarowali się wynikami IV kwartału i całego 2020 r. Mimo pandemii, która ciągle blokuje ważny dla spółki biznes turystyczny, przychody i EBITDA z końcówki 2020 r. były o kilkanaście procent wyższe niż rok wcześniej. Kwartalny zysk netto wzrósł o 49 proc. rok do roku. Na EBITDA i wynik netto nie miała przy tym wpływu zmiana sposobu księgowania Superauta24.com, która do przychodów dodała 22,3 mln zł.

- Powoli widzimy, że Covidowy lodowiec się cofa. To są pierwsze wyniki od czasu wybuchu pandemii, w których dostrzegamy duży wzrost wszystkich wskaźników – cieszy się Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding.

Tak naprawdę jednak nie wszystkie. Wskaźnik długu netto skorygowanej do EBITDA spadł do 1,3. To poziom znacznie niższy od tego, do czego spółka przyzwyczaiła inwestorów.

Poza kwestią przychodową spadkowi zadłużenia na pewno pomogło niewypłacenie dywidendy w 2020 r.

- Mamy oddłużoną spółkę, więc nic nie stoi na przeszkodzie, by polityka dywidendowa była realizowana – mówi Elżbieta Bujniewicz-Belka, członkini zarządu Wirtualnej Polski Holding ds. finansowych.

Podkreśla, że zarząd nie ma jeszcze oficjalnego stanowiska w sprawie dywidendy. Sama polityka dywidendowa zakłada zaś transfery do 70 proc. zysku, choć Elżbieta Bujniewicz-Belka woli mówić o 30 proc. W praktyce spółka wypłacała dotychczas około 1 zł na akcję.

Reklamowa rotacja:
Reklamowa rotacja:
Sektor finansowy i motoryzacyjny mocno ograniczyły swoje wydatki reklamowe, natomiast to, że wzrosty na rynku są – i to w dość istotnej skali – wynika z tego, że uaktywniają się inne branże. W szczególności handlowa, która nie jest w stanie dystrybuować swoich produktów przez tradycyjne kanały sprzedaży i robi to obecnie przez internet – mówi Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding.
Marek Wiśniewski

Czas na nowe zakupy

Nie tylko dywidenda został jednak wstrzymana. WPH rosła przez mniejsze i większe akwizycje, którymi obudowywała portal. W 2020 r. zakupy zostały odwołane.

- Rok temu naprawdę nie wiedzieliśmy z czym się mierzymy i staraliśmy się chomikować pieniądze, by w sposób bezpieczny przejść przez COVID-19. Obecnie widzimy już, że Covidowy lód się topi i wracamy do procesów akwizycyjnych. Wiele z nich trzymaliśmy zresztą na „małym ogniu” przez zeszły rok i obecnie można się spodziewać naszej aktywności w obszarze fuzji i przejęć – mówi Jacek Świderski.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Zaznacza, że spółka rozważa przejęcia zarówno w Polsce, jak i krajach ościennych. Jest zainteresowana podmiotami z sektora e-handlu i mediami.

- Za granicą na pewno tylko e-commerce, w Polsce patrzymy zarówno na e-commerce, jaki i na media. Jesteśmy zdeterminowani, by inwestować w tym sektorze. Uważamy, że nasza spółka medialna – Wirtualna Polska Media – potrzebuje inwestycji w redakcje, w produkty, ale też inwestycji w formie nowych akwizycji – zaznacza Jacek Świderski.

Prezes WPH nie chce się wypowiadać o zainteresowaniu „Rzeczpospolitą” i „Parkietem”, które zostały wystawione na sprzedaż przez obecnego właściciela. Podkreśla, że nie komentuje sytuacji konkretnych spółek niezależnie od tego czy WPH jest nimi zainteresowana, czy nie.

E-commerce podrożał

Sama deklaracja zainteresowania mediami stoi w opozycji do tego, co WPH robiła w ostatnich latach. Kupowała raczej różnego rodzaju przedsięwzięcia handlowe, a nie serwisy informacyjne. Tyle, że to akurat reklama mocno wsparła wyniki holdingu w czasie pandemii.

- Potencjalne akwizycje w mediach były zawsze możliwym scenariuszem, prawdopodobnie spółka przyglądała się np. Interii i będzie w przyszłości analizować inne okazje. Nie interpretowałbym tego jako deklaracji zmiany kierunku rozwoju. E-commerce nadal pozostaje obszarem atrakcyjnym dla spółki w kontekście przejęć, z zastrzeżeniem, że ostatni rok podniósł oczekiwania cenowe sprzedających, które nie zawsze są racjonalne - nawet dla tak dużego gracza jak WPH, mogącego wykorzystać synergie w ramach grupy. Natomiast wzrost udziału mediów w całości zysków wynikał raczej z podziału sektorowego - czyli ekspozycji na turystykę - a niekoniecznie ze słabości samego e-commerce’u. Np. Extradom czy Superauto radziły sobie bardzo dobrze – komentuje Dominik Niszcz, analityk Trigonu DM.

Dominik Niszcz przypomina przy tym, że przejęcia w mediach zdarzały się także niedawno. Wskazuje, że ostatnią dużą transakcją grupy było przejęcie Autocentrum.pl pod koniec 2019 r. Serwis ten uzupełnił portfolio motoryzacyjne WPH, w którym spółka miała już zarówno aktywa w mediach, jak i handlu online.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane