Zachowanie kursu wskazuje, że choć obyło się bez pozytywnego zaskoczenia, to inwestorzy pompujący w ostatnich miesiącach notowania Wirtualnej Polski Holding (WPH) nie rozczarowali się wynikami IV kwartału i całego 2020 r. Mimo pandemii, która ciągle blokuje ważny dla spółki biznes turystyczny, przychody i EBITDA z końcówki 2020 r. były o kilkanaście procent wyższe niż rok wcześniej. Kwartalny zysk netto wzrósł o 49 proc. rok do roku. Na EBITDA i wynik netto nie miała przy tym wpływu zmiana sposobu księgowania Superauta24.com, która do przychodów dodała 22,3 mln zł.
- Powoli widzimy, że Covidowy lodowiec się cofa. To są pierwsze wyniki od czasu wybuchu pandemii, w których dostrzegamy duży wzrost wszystkich wskaźników – cieszy się Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding.
Tak naprawdę jednak nie wszystkie. Wskaźnik długu netto skorygowanej do EBITDA spadł do 1,3. To poziom znacznie niższy od tego, do czego spółka przyzwyczaiła inwestorów.
Poza kwestią przychodową spadkowi zadłużenia na pewno pomogło niewypłacenie dywidendy w 2020 r.
- Mamy oddłużoną spółkę, więc nic nie stoi na przeszkodzie, by polityka dywidendowa była realizowana – mówi Elżbieta Bujniewicz-Belka, członkini zarządu Wirtualnej Polski Holding ds. finansowych.
Podkreśla, że zarząd nie ma jeszcze oficjalnego stanowiska w sprawie dywidendy. Sama polityka dywidendowa zakłada zaś transfery do 70 proc. zysku, choć Elżbieta Bujniewicz-Belka woli mówić o 30 proc. W praktyce spółka wypłacała dotychczas około 1 zł na akcję.

Czas na nowe zakupy
Nie tylko dywidenda został jednak wstrzymana. WPH rosła przez mniejsze i większe akwizycje, którymi obudowywała portal. W 2020 r. zakupy zostały odwołane.
- Rok temu naprawdę nie wiedzieliśmy z czym się mierzymy i staraliśmy się chomikować pieniądze, by w sposób bezpieczny przejść przez COVID-19. Obecnie widzimy już, że Covidowy lód się topi i wracamy do procesów akwizycyjnych. Wiele z nich trzymaliśmy zresztą na „małym ogniu” przez zeszły rok i obecnie można się spodziewać naszej aktywności w obszarze fuzji i przejęć – mówi Jacek Świderski.
Zaznacza, że spółka rozważa przejęcia zarówno w Polsce, jak i krajach ościennych. Jest zainteresowana podmiotami z sektora e-handlu i mediami.
- Za granicą na pewno tylko e-commerce, w Polsce patrzymy zarówno na e-commerce, jaki i na media. Jesteśmy zdeterminowani, by inwestować w tym sektorze. Uważamy, że nasza spółka medialna – Wirtualna Polska Media – potrzebuje inwestycji w redakcje, w produkty, ale też inwestycji w formie nowych akwizycji – zaznacza Jacek Świderski.
Prezes WPH nie chce się wypowiadać o zainteresowaniu „Rzeczpospolitą” i „Parkietem”, które zostały wystawione na sprzedaż przez obecnego właściciela. Podkreśla, że nie komentuje sytuacji konkretnych spółek niezależnie od tego czy WPH jest nimi zainteresowana, czy nie.

E-commerce podrożał
Sama deklaracja zainteresowania mediami stoi w opozycji do tego, co WPH robiła w ostatnich latach. Kupowała raczej różnego rodzaju przedsięwzięcia handlowe, a nie serwisy informacyjne. Tyle, że to akurat reklama mocno wsparła wyniki holdingu w czasie pandemii.
- Potencjalne akwizycje w mediach były zawsze możliwym scenariuszem, prawdopodobnie spółka przyglądała się np. Interii i będzie w przyszłości analizować inne okazje. Nie interpretowałbym tego jako deklaracji zmiany kierunku rozwoju. E-commerce nadal pozostaje obszarem atrakcyjnym dla spółki w kontekście przejęć, z zastrzeżeniem, że ostatni rok podniósł oczekiwania cenowe sprzedających, które nie zawsze są racjonalne - nawet dla tak dużego gracza jak WPH, mogącego wykorzystać synergie w ramach grupy. Natomiast wzrost udziału mediów w całości zysków wynikał raczej z podziału sektorowego - czyli ekspozycji na turystykę - a niekoniecznie ze słabości samego e-commerce’u. Np. Extradom czy Superauto radziły sobie bardzo dobrze – komentuje Dominik Niszcz, analityk Trigonu DM.
Dominik Niszcz przypomina przy tym, że przejęcia w mediach zdarzały się także niedawno. Wskazuje, że ostatnią dużą transakcją grupy było przejęcie Autocentrum.pl pod koniec 2019 r. Serwis ten uzupełnił portfolio motoryzacyjne WPH, w którym spółka miała już zarówno aktywa w mediach, jak i handlu online.