Interesująca oferta dla dużych i małych przedsiębiorstw
Firmy szukają oszczędności. Sposobem może być wynajęcie wirtualnego biura.
Na świecie usługa wirtualnego biura jest bardzo popularna, w Polsce ciągle o wiele mniej, choć pojawiła się u nas już dobrych kilka lat temu.
Można się zdecydować na prestiżowy adres w centrum Warszawy, komfortowo urządzone wnętrze, sekretarkę odbierającą telefony i obsługującą korespondencję. Do dyspozycji można mieć przestronną salę konferencyjną, dostępną w każdej chwili. W ofercie jest również przechowywanie dokumentów, obsługa księgowa, prawna i IT.
Na początek i dla małych
— Powierzchnię biurową można wynająć na godziny, dni lub miesiące. To nie tylko obniża koszty działalności firmy, ale też oszczędza czas. Nic dziwnego, że popyt na takie usługi szybko rośnie — zachwala Paweł Sadowski właściciel firmy WirtualneBiuro.pl.
Kto najczęściej korzysta z takiej oferty?
— Zarówno osoby indywidualne, które np. dopiero zaczynają działalność gospodarczą, jak i duże firmy, w tym zagraniczne, które rozpoczynają działalność w Polsce i na początku nie potrzebują dużych powierzchni. Są też firmy, które otwierają filie w innych miastach. Branże są różne, ale najczęściej są to firmy z branży IT, które z zasady nie zatrudniają dużego personelu własnego — informuje Paweł Sadowski.
Koszt takiej usługi zależy od miejsca, standardu lokalu, wielkości wynajmowanej powierzchni, liczby dodatkowych usług. Miesięcznie jest to od 200 zł do nawet 1200 euro. Wirtualne biura można wynająć nie tylko w Warszawie, ale także m.in. w Poznaniu, Katowicach i Wrocławiu.
Firmy zajmujące się biurowym outsourcingiem coraz bardziej się specjalizują. Coraz więcej oferuje tzw. hot desk, czyli tworzenie stanowisk pracy, a także stron www.
Inne plusy? Odpadają koszty zatrudnienia sekretarki, nie trzeba przejmować się ewentualnymi urlopami lub zwolnieniami lekarskimi pracowników.
Niestety, są też minusy. Wirtualne biura wynajmuje w jednym miejscu kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt firm. Obsługująca je sekretarka raczej nie identyfikuje się z żadną z nich.
Nowy sposób na biznes
Wirtualne biuro można także stworzyć we własnym mieszkaniu. Wystarczy standardowy sprzęt biurowy, komputer, drukarka i telefon z faksem. Poza udostępnieniem adresu biuro może przyjmować korespondencję, połączenia telefoniczne, organizować spotkania biznesowe, tłumaczyć dokumenty. Inne usługi, np. doradztwo prawne, może zlecić na zewnętrz. Powodzenie przedsięwzięcia zależy przede wszystkim od lokalizacji — im bliżej centrum, tym większa szansa na pozyskanie klientów.
Kryzys przyspieszył rozwój rynku outsourcingu biurowego. Ale prawdziwy rozkwit ma nastąpić przed EURO 2012. Zdaniem ekspertów wielu firmom, które będą chciały rozpocząć działalność w Polsce, będzie się bardziej opłacało skorzystać z usług wirtualnych biur, niż wynajmować tradycyjną powierzchnię biurową.
Przetarli szlak
Międzynarodowa firma Regus Group była jedną z pierwszych firm, oferujących w Polsce outsourcing usług biurowych. Działa w naszym kraju od 1997 r. Ma w Warszawie pięć centrów biznesowych, m.in. w biurowcu Metropolitan przy pl. Teatralnym i w kompleksie biurowym Wiśniowy Business Park. W sumie — prawie 780 stanowisk pracy i 18 sal konferencyjnych.
Regus oferuje w pełni wyposażone centra biurowe z personelem, recepcją, sekretariatem, pracownikami IT i serwisem sprzątającym. Klienci mogą też korzystać m.in. z szybkiego dostępu do internetu i prowadzić wideokonferencje.