Wirtualne spojrzenie na wielki biznes

Anna Bełcik
21-08-2018, 22:00

Klienci balansują dziś na granicy między światami realnym i online. W nową, rozszerzoną rzeczywistość wchodzą również firmy

Chirurg w goglach do rozszerzonej rzeczywistości? Jeszcze do niedawna taki widok mógłby u wielu wywołać ironiczny uśmiech niedowierzania, ale czasy się zmieniają i standardy wykonywania wielu zawodów również. Warszawska firma informatyczna Transition Technologies PSC na zlecenie francuskiej Next Motion, spółki tworzącej rozwiązania dla medycyny estetycznej, opracowała aplikację, której celem jest podniesienie efektywności pracy lekarzy i zmniejszenie ryzyka powikłań w trakcie zabiegów. Sięgnęła przy tym właśnie po technologię rozszerzonej rzeczywistości (ang. augmented reality — AR). Aplikacja obsługiwana jest z wykorzystaniem gogli Microsoft HoloLens. Na ciało człowieka „nakłada” hologram, śledząc wszelkie jego ruchy tak, by obraz pokrywał właściwe powierzchnie. Rozwiązanie pomaga określić umiejscowienie „ukrwionych przepływów żylnych pacjenta, które nie są widoczne gołym okiem. Umożliwia to chirurgowi obserwację żył, tętnic i mięśni twarzy”. Jedno z zastosowań to zabiegi wstrzykiwania botoksu.

ZZA OKULARÓW:
Zobacz więcej

ZZA OKULARÓW:

Jacek Kujawa, wiceprezes LPP, zaznacza, że firma chętnie sięga po nowe technologie. Jedną z nich jest rozszerzona rzeczywistość, która — w tym przypadku — pozwala np. na cyfrowy spacer po Reserved na Oxford Street w Londynie. Fot. Michał Legierski-edytor

Wirtualna uroda

Medycyna to tylko jeden z obszarów, w którym technologia rozszerzonej rzeczywistości znajduje zastosowanie… nie wliczając w to samej branży rozrywkowej. A korzysta z niej np. branża urodowa. Ledwie tydzień temu koncern L’Oréal, który w zakresie AR i rozwoju systemów sztucznej inteligencji współpracuje z firmą ModiFace, od niedawna stanowiącej część grupy kosmetycznej, ogłosił zacieśnienie współpracy z Facebookiem. Konsumentkom da możliwość dobierania makijażu i testowania jego dopasowania do urody bezpośrednio na platformie społecznościowej. Na osiągnięcie takiego efektu pozwala wykorzystanie kamer w urządzeniach mobilnych lub komputerach i właśnie technologia nakładania na siebie płaszczyzn: realnej i wirtualnej. Pod koniec sierpnia w takiej wersji promowana będzie należąca do L’Oréal marka Nyx Professional Makeup.

— Rozszerzona rzeczywistość staje się kluczowym sposobem poznawania produktów i marek oraz podejmowania decyzji zakupowych — zaznacza cytowana w komunikacie firmy Lubomira Rochet, prezes ds. cyfrowych firmy L’Oréal.

— Konsumenci poszukują nowych sposobów, w których mogą doświadczać produktów i usług, a dzięki platformie AR dostępnej na Facebooku jest to możliwe praktycznie od teraz — dodaje Will Platt- Higgins, wiceprezes ds. relacji z globalnymi partnerami, pracujący w Facebooku.

Świat w goglach

Od rozszerzonej rzeczywistości już tylko krok do technologii wirtualnych (virtual reality — VR), czyli informatycznie wykreowanego, sztucznego świata, który jednak często pozostaje spójny z realnym wymiarem… i biznesem. Przykład: w lipcu o wprowadzeniu na stronie internetowej trójwymiarowych modeli wnętrz swoich samolotów poinformowały linie lotnicze Emirates. „Specjalny silnik graficzny tworzy trójwymiarowy, sferyczny obraz wnętrza samolotów Emirates Airbus A380 i Boeing 777, umożliwiając pasażerom wcześniejsze zapoznanie się z zarezerwowanymi miejscami” — zapewniają przedstawiciele firmy.

W Polsce natomiast po rozwiązania VR sięga np. LPP. Spółka zarządzająca markami Reserved, Cropp czy Mohito technologii tej nie wykorzystuje wprawdzie przy promocji czy sprzedaży produktów, ale stosuje ją na etapie projektowania nowych salonów z ubraniami. Swój „wirtualny odpowiednik” ma choćby sklep Reserved, zlokalizowany na Oxford Street — londyńskiej ulicy handlowej. Korzystając z gogli VR i będąc daleko od centrum brytyjskiego handlu, można przejść się po salonie zaaranżowanym i urządzonym dokładnie tak, jak w rzeczywistości.

Na wyświetlenie w skali 1:1 budowanego dopiero wieżowca The Warsaw Hub w Warszawie u zbiegu ulic Towarowej i Prostej podczas prezentacji sprzedażowej zdecydowała się firma Ghelamco Poland. Przedstawiła jego obraz w technologii HoloLens z przeciwległego budynku, który również do niej należy. Taka formuła rozwiązuje problem z pokazaniem inwestycji potencjalnym najemcom, którzy umowy z deweloperami podpisują jeszcze zanim obiekty zostaną oddane do użytku. Wirtualny projekt budynku został na początku ubiegłego roku przygotowany przez firmę Senfino Lab.

Nowe narzędzia

Od strony technologicznej ten nowy, „wirtualny” trend otwiera sporą przestrzeń do działania i rozwoju nie tylko dużym firmom, ale też mniejszym przedsiębiorstwom. Skorzystała na nim np. niemiecka spółka MadeInPoint, twórca rozwiązania do tworzenia projektów rozszerzonej rzeczywistości — MadeInHolo. W sierpniu w ramach inwestycji typu cross-border 30 proc. jej akcji trafiło w ręce polskiego akceleratora start-upów — Kogifi Consulting Group. Ich wspólnym celem będzie teraz stworzenie nowej usługi, polegającej na przenoszeniu elementów ze świata rzeczywistego do wirtualnego, bazującej na technice fotogrametrii i specjalnych skanerach.

— Trend sprzedaży smart commerce znajduje się obecnie w stałym rozpędzie, ponieważ pozwala na nowy sposób dotarcia do konsumenta — potwierdza Tomasz Gibas, prezes Kogifi.

Już w 2016 r. wartość rynku AR sięgnęła ponad 6 mld USD na rynku światowym. Obecnie wartość ta powinna wynosić już 27 mld USD, a prognozy wskazują, że w 2022 r. będziemy mieli do czynienia z dynamicznym wzrostem przekraczającym 200 mld USD. Z tego powodu m.in. producenci sprzętu do „hands free AR experiences” prześcigają się w tworzeniu coraz lepszych i tańszych rozwiązań, przyczyniając się do zwiększenia popularności tej technologii — zauważa Grzegorz Stawicki, kierownik działu internetu rzeczy w Transition Technologies PSC. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Wirtualne spojrzenie na wielki biznes