Wkrótce rury przejmą magazyny

Paweł Janas
opublikowano: 16-04-2009, 00:00

Podmiot powstały w wyniku fuzji będzie miał większe możliwości inwestycyjne. To niezbędne, bo plany nakreślono z rozmachem.

Podmiot powstały w wyniku fuzji będzie miał większe możliwości inwestycyjne. To niezbędne, bo plany nakreślono z rozmachem.

Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych Przyjaźń (PERN) szykuje się do przejęcia Operatora Logistycznego Paliw Płynnych (OLPP).

— Powinno to nastąpić w ciągu trzech miesięcy — mówi Robert Soszyński, prezes PERN.

Udziały OLPP zostaną wniesione do PERN przez skarb państwa (właściciela obu spółek). OLPP stanie się spółką córką większego brata, obie firmy utworzą grupę kapitałową.

— Fuzja to nie jest dobry pomysł. To firmy o nieco odmiennym charakterze biznesu i kulturze zarządzania — mówi Przemysław Wipler, szef rady nadzorczej PERN za rządów PiS, obecnie ekspert ds. energetyki, dyrektor generalny Instytutu Jagiellońskiego.

Co ma przynieść fuzja?

— Powstanie jednego narodowego podmiotu logistycznego wzmocni pozycję negocjacyjną w rozmowach z Rosjanami dotyczących przesyłu ropy naftowej. Nowa grupa kapitałowa o przychodach blisko miliard złotych rocznie zwiększy też nasze możliwości inwestycyjne — mówi prezes PERN.

Inwestycje szykują się poważne. Spółka planuje w najbliższych latach wydawać rocznie 100-120 mln zł na nowe projekty. Po około 30 mln zł ma co roku na trafiać modernizację przestarzałej infrastruktury przesyłowej. W grę wchodzą jeszcze wydatki ekstra.

Najbardziej zaawansowana jest obecnie budowa III rurociągu Przyjaźń (od Adamowa przy białoruskiej granicy do Płocka). PERN oddał pierwszy odcinek wart 230 mln zł. Inwestycja, która ma zostać zakończona do 2011 r., ma kosztować blisko 1 mld zł.

PERN kalkuluje też koszty budowy rurociągu z Boronowa do Rafinerii Trzebinia. Trwają przygotowania (m. in. rozmowy z zagranicznymi partnerami) do budowy magazynów (500-600 tys. m sześc.) i terminalu przeładunkowego na terenie Portu Gdańskiego. Koszt tej inwestycji to około 1 mld złotych. Za bardzo prawdopodobne Robert Soszyński uważa wejście w projekt budowy magazynów w kawernach. Spółka powinna natomiast nieco poczekać z decyzją o zaangażowaniu się w projekt rurociągu Odessa — Brody.

Paweł Janas

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu