EcorNaturaSì, dystrybutor żywności ekologicznej, zapłacił ponad 39 mln zł za większościowy pakiet akcji.
Od wczoraj notowana na małym parkiecie Organic Farma Zdrowia (OFZ) ma
nowego akcjonariusza. Z pakietem 63,4 proc. akcji w operatorze sklepów z
ekożywnością pojawiła się włoska grupa EcorNaturaSì. Ze spółki wyszedł
fundusz Avallon, obecny w jej strukturze udziałowców od 2010 r. Część
walorów sprzedali również zarządzający spółką Sławomir Chłoń i
Przemysław Tomaszewski.
W sumie Włosi zapłacili ponad 39 mln zł. EcorNaturaSì dostarcza
ekożywność do 1 tys. sklepów, w tym 220 własnych, i zatrudnia 1 tys.
osób. Zeszłoroczne obroty grupy sięgnęły 330 mln EUR. Dla porównania —
przychody OFZ wyniosły w tym czasie 53,6 mln zł. Spółka ma sieć 37
delikatesów. Sławomir Chłoń, prezes OFZ, uważa, że włączenie do włoskiej
grupy przyniesie wiele korzyści.
— To kwestia m.in. zwiększenia siły nabywczej, wspólnych zakupów
inwestycyjnych, realnej możliwości dalszej konsolidacji polskiego rynku
ekologicznego, wymiany wiedzy, łatwiejszego i bezpośredniego dostępu do
włoskich producentów włoskich i ogromnych możliwości eksportowych —
wylicza Sławomir Chłoń. Polacy na ekologiczną żywność wydają około 800
mln zł rocznie. Wydatki rosną w tempie dwucyfrowym.
— W latach 2010-15 średnioroczna dynamika wzrostu rynku wyniosła 15-20
proc. Nasze szacunki wskazują, że trend wzrostowy powinien się utrzymać
przez kolejne dekady na co najmniej zbliżonym poziomie — uważa prezes
OFZ. Polski rynek żywności ekologicznej ma wciąż dużo do nadrobienia w
stosunku do takich krajów jak Niemcy, Francja, Wielka Brytania i właśnie
Włochy, gdzie spożycie tych produktów jest — jak podaje OFZ — nawet
10-krotnie większe.
— Partnerstwo z EcorNaturaSì zdecydowanie przyspieszy rozwój rynku
polskiego, a na pewno zwiększy ofertę produktów organicznych oraz
wpłynie na obniżenie ich cen — mówi Sławomir Chłoń. To właśnie cena jest
powszechnie uznawana za jedną z głównych barier w rozwoju tego rynku w
Polsce. Producenci, importerzy i handlowcy tłumaczą, że przy tak małej
skali ekologicznej sprzedaży koszty jednostkowe są wysokie.
— Widzimy ogromny potencjał w Europie Wschodniej. Międzynarodowe relacje
przyczynią się nie tylko do tego, że rolnictwo organiczne i
biodynamiczne będzie się rozwijać, ale zwiększy się też konsumpcja
zdrowych produktów — uważa Fabio Brescacin, prezes EcorNaturaSì.
Poza siecią sklepów OFZ posiada udziały w Green Way, sieci barów ze
zdrową żywnością, i firmie Bio Planet, dystrybuującej i konfekcjonującej
ekożywność.
© ℗
Podpis: Michalina Szczepańska