Włosi połknęli Organic Farmę Zdrowia

EcorNaturaSì, dystrybutor żywności ekologicznej, zapłacił ponad 39 mln zł za większościowy pakiet akcji.

Od wczoraj notowana na małym parkiecie Organic Farma Zdrowia (OFZ) ma nowego akcjonariusza. Z pakietem 63,4 proc. akcji w operatorze sklepów z ekożywnością pojawiła się włoska grupa EcorNaturaSì. Ze spółki wyszedł fundusz Avallon, obecny w jej strukturze udziałowców od 2010 r. Część walorów sprzedali również zarządzający spółką Sławomir Chłoń i Przemysław Tomaszewski.

W sumie Włosi zapłacili ponad 39 mln zł. EcorNaturaSì dostarcza ekożywność do 1 tys. sklepów, w tym 220 własnych, i zatrudnia 1 tys. osób. Zeszłoroczne obroty grupy sięgnęły 330 mln EUR. Dla porównania — przychody OFZ wyniosły w tym czasie 53,6 mln zł. Spółka ma sieć 37 delikatesów. Sławomir Chłoń, prezes OFZ, uważa, że włączenie do włoskiej grupy przyniesie wiele korzyści.

— To kwestia m.in. zwiększenia siły nabywczej, wspólnych zakupów inwestycyjnych, realnej możliwości dalszej konsolidacji polskiego rynku ekologicznego, wymiany wiedzy, łatwiejszego i bezpośredniego dostępu do włoskich producentów włoskich i ogromnych możliwości eksportowych — wylicza Sławomir Chłoń. Polacy na ekologiczną żywność wydają około 800 mln zł rocznie. Wydatki rosną w tempie dwucyfrowym.

— W latach 2010-15 średnioroczna dynamika wzrostu rynku wyniosła 15-20 proc. Nasze szacunki wskazują, że trend wzrostowy powinien się utrzymać przez kolejne dekady na co najmniej zbliżonym poziomie — uważa prezes OFZ. Polski rynek żywności ekologicznej ma wciąż dużo do nadrobienia w stosunku do takich krajów jak Niemcy, Francja, Wielka Brytania i właśnie Włochy, gdzie spożycie tych produktów jest — jak podaje OFZ — nawet 10-krotnie większe.

— Partnerstwo z EcorNaturaSì zdecydowanie przyspieszy rozwój rynku polskiego, a na pewno zwiększy ofertę produktów organicznych oraz wpłynie na obniżenie ich cen — mówi Sławomir Chłoń. To właśnie cena jest powszechnie uznawana za jedną z głównych barier w rozwoju tego rynku w Polsce. Producenci, importerzy i handlowcy tłumaczą, że przy tak małej skali ekologicznej sprzedaży koszty jednostkowe są wysokie.

— Widzimy ogromny potencjał w Europie Wschodniej. Międzynarodowe relacje przyczynią się nie tylko do tego, że rolnictwo organiczne i biodynamiczne będzie się rozwijać, ale zwiększy się też konsumpcja zdrowych produktów — uważa Fabio Brescacin, prezes EcorNaturaSì.

Poza siecią sklepów OFZ posiada udziały w Green Way, sieci barów ze zdrową żywnością, i firmie Bio Planet, dystrybuującej i konfekcjonującej ekożywność.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy