Wolf: Berlin może być atrakcyjny dla polskich firm

(Marek Druś)
04-12-2006, 17:47

Liczba firm wywodzących się z Polski, które należą do Izby Handlowo-Przemysłowej Berlina, wynosi ok. 3 tys.

Berlin może być atrakcyjnym miejscem prowadzenia inwestycji przez polskie firmy, z uwagi m.in. na niższe niż w innych niemieckich miastach czynsze i płace - uważa burmistrz i senator ds. gospodarki Berlina Harald Wolf.

W poniedziałek na konferencji prasowej Wolf powiedział, że koszty czynszów i płac w Berlinie są przeciętnie 25 proc. niższe niż w przypadku innych niemieckich miast, np. Hamburga czy Monachium.

Jak wynika z zaprezentowanych materiałów, cena wynajmu biura w dobrej lokalizacji w Berlinie to średnio 11,5 euro za m kw., wobec ok. 25 euro we Frankfurcie, 17 euro w Dusseldorfie i 15 euro w Kolonii.

Metropolia położona jest 300 km od Wrocławia, 250 km od Poznania i 130 km od Szczecina. Wraz z Brandenburgią tworzy regionalny rynek z 6 mln konsumentów, których siła nabywcza jest 2,5-krotnie większa niż w Polsce w przeliczeniu na mieszkańca - dodał Ronald Engels, prezes firmy Berlin Partner, która współorganizowała konferencję razem z Polsko-Niemiecką Izbą Przemysłowo-Handlową (PNIPH).

Jak poinformował Engels, Berlin ma do zaoferowania zagranicznym przedsiębiorcom, którzy zdecydują się na umiejscowienie biznesu w stolicy Niemiec, dotacje od 15 proc. do 35 proc. wartości inwestycji.

Wsparcie takie uzyskać może firma produkcyjna lub usługowa działająca w nowoczesnych branżach, np. w dziedzinie farmacji, biotechnologii, technik medycznych, ochrony środowiska, transportu, mediów, telekomunikacji i IT. Jak podkreślił prezes Berlin Partner, polski i inny zagraniczny inwestor może uzyskać takie samo wsparcie, jak podmiot niemiecki.

Jak wynika z danych PNIPH, Polacy coraz chętniej inwestują w Berlinie. Ponad 25 proc. z ok. 20 tys. polskich firm prowadzących działalność na rynku niemieckim wybrało stolicę Niemiec. Liczba firm wywodzących się z Polski, które należą do Izby Handlowo- Przemysłowej Berlina, niemal podwoiła się między 2004 i 2005 r. i wynosi ok. 3 tys. - wynika z danych Izby.

W rankingu firm zagranicznych, które inwestują w Berlinie, polskie zajmują drugie miejsce po przedsiębiorstwach tureckich. 81 proc. polskich przedsiębiorstw w Berlinie działa w branży budowlanej, 47 proc. w handlu, a ok. 33 proc. świadczy różne usługi dla biznesu.

(PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Marek Druś)

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wolf: Berlin może być atrakcyjny dla polskich firm