Wolf: Berlin może być atrakcyjny dla polskich firm

(Marek Druś)
opublikowano: 04-12-2006, 17:47

Liczba firm wywodzących się z Polski, które należą do Izby Handlowo-Przemysłowej Berlina, wynosi ok. 3 tys.

Berlin może być atrakcyjnym miejscem prowadzenia inwestycji przez polskie firmy, z uwagi m.in. na niższe niż w innych niemieckich miastach czynsze i płace - uważa burmistrz i senator ds. gospodarki Berlina Harald Wolf.

W poniedziałek na konferencji prasowej Wolf powiedział, że koszty czynszów i płac w Berlinie są przeciętnie 25 proc. niższe niż w przypadku innych niemieckich miast, np. Hamburga czy Monachium.

Jak wynika z zaprezentowanych materiałów, cena wynajmu biura w dobrej lokalizacji w Berlinie to średnio 11,5 euro za m kw., wobec ok. 25 euro we Frankfurcie, 17 euro w Dusseldorfie i 15 euro w Kolonii.

Metropolia położona jest 300 km od Wrocławia, 250 km od Poznania i 130 km od Szczecina. Wraz z Brandenburgią tworzy regionalny rynek z 6 mln konsumentów, których siła nabywcza jest 2,5-krotnie większa niż w Polsce w przeliczeniu na mieszkańca - dodał Ronald Engels, prezes firmy Berlin Partner, która współorganizowała konferencję razem z Polsko-Niemiecką Izbą Przemysłowo-Handlową (PNIPH).

Jak poinformował Engels, Berlin ma do zaoferowania zagranicznym przedsiębiorcom, którzy zdecydują się na umiejscowienie biznesu w stolicy Niemiec, dotacje od 15 proc. do 35 proc. wartości inwestycji.

Wsparcie takie uzyskać może firma produkcyjna lub usługowa działająca w nowoczesnych branżach, np. w dziedzinie farmacji, biotechnologii, technik medycznych, ochrony środowiska, transportu, mediów, telekomunikacji i IT. Jak podkreślił prezes Berlin Partner, polski i inny zagraniczny inwestor może uzyskać takie samo wsparcie, jak podmiot niemiecki.

Jak wynika z danych PNIPH, Polacy coraz chętniej inwestują w Berlinie. Ponad 25 proc. z ok. 20 tys. polskich firm prowadzących działalność na rynku niemieckim wybrało stolicę Niemiec. Liczba firm wywodzących się z Polski, które należą do Izby Handlowo- Przemysłowej Berlina, niemal podwoiła się między 2004 i 2005 r. i wynosi ok. 3 tys. - wynika z danych Izby.

W rankingu firm zagranicznych, które inwestują w Berlinie, polskie zajmują drugie miejsce po przedsiębiorstwach tureckich. 81 proc. polskich przedsiębiorstw w Berlinie działa w branży budowlanej, 47 proc. w handlu, a ok. 33 proc. świadczy różne usługi dla biznesu.

(PAP)

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Marek Druś)

Polecane