Czytasz dzięki

Wpiszmy pracę zdalną do kodeksu

opublikowano: 21-07-2020, 22:00

Wykonywanie pracy poza firmą powinny szczegółowo określać wewnętrzne przepisy — uważają pracodawcy, apelując o jej ustawowe uregulowanie.

Pracodawcy postulują wprowadzenie na stałe do polskiego prawa przepisów o pracy zdalnej, uwzględniających jej specyfikę oraz określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy realizowanego w tej formie. Taki apel przygotowało osiem organizacji, m.in. American Chamber of Commerce, Business Center Club, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Konfederacja Lewiatan, Polskie Forum HR i Pracodawcy RP.

Organizacje te wypracowały też koncepcję przepisów, które miałyby pojawić się w Kodeksie pracy i być odrębne od regulacji dotyczących telepracy, już w nim unormowanej. Proponują przede wszystkim szerokie podejście do pracy zdalnej, rozumianej jako realizowanej, całkowicie lub częściowo, w miejscu zamieszkania pracownika lub w innym, ustalanym przez niego i pracodawcę, przy zachowaniu ich regularnych kontaktów. Zdaniem przedsiębiorców podstawą regulacji pracy zdalnej w danym przedsiębiorstwie powinien być jej regulamin ustanowiony przez pracodawcę po konsultacjach ze stroną społeczną (związkami zawodowymi lub przedstawicielstwem pracowników) oraz indywidualne uzgodnienia z pracownikiem.Proponują, aby w firmach zatrudniających poniżej 50 pracowników w tej sprawie zawierano tylko bezpośrednie porozumienia, bez ustalania ogólnego regulaminu.

Ponadto pracodawcy proponują, aby kontrola wypadku przy pracy zdalnej była prowadzona samodzielnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a pracownik miał obowiązek wykazać w postępowaniu, że zdarzenie takie miało z nią związek. Natomiast kwestie ewentualnych kosztów ponoszonych przez pracownika przy jej wykonywaniu powinny być pozostawione ustaleniom u danego pracodawcy (w regulaminie) i uwzględniać specyfikę zawodu, czas świadczenia pracy w tej formie, a także sprzęt i materiały dostarczane przez pracodawcę.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane