Wprowadzenie do compliance

MEC. TOMASZ MANICKI szef praktyki White Collar oraz partner kancelarii White & Case
opublikowano: 04-04-2013, 00:00

Sztuka podbijania rynku w coraz większym stopniu polega na umiejętności wczesnego identyfikowania zagrożeń uśpionych w samej organizacji

Powodzenie prowadzonej działalności gospodarczej zależy dziś nie tylko od trafionych inwestycji, lukratywnych kontraktów, wartościowych klientów i konkurencyjnej oferty. Sztuka podbijania rynku w coraz większym stopniu polega na umiejętności wczesnego identyfikowania zagrożeń uśpionych w samej organizacji. Nie są to więc rodzaje ryzyka wpisane w decyzje biznesowe, lecz potencjalne zagrożenia wynikające z samego faktu prowadzenia na co dzień działalności na konkretnym rynku i w konkretnej branży — stosującej konkretne praktyki i monitorowanej przez konkretne władze.

Współczesny rynek to gąszcz przepisów krajowych i europejskich, prawnych obowiązków i towarzyszących im sankcji, decyzji administracyjnych i kontroli ich przestrzegania, interesów wspólnych i partykularnych. Nawet odosobnione uchybienie, przeoczenie czy zaniedbanie określonej powinności może okazać się bardzo kosztowne. Największymi zakładnikami tej sytuacji są najlepiej prosperujące i najbardziej ekspansywne przedsiębiorstwa — mają najwięcej do stracenia, gdyż poziom potencjalnego ryzyka jest wprost proporcjonalny do skali prowadzonej działalności.

Odpowiedzią na tego typu zagrożenia, określane bardzo pojemnie jako „ryzyko braku zgodności”, są powoływane w przedsiębiorstwach jednostki Compliance. Są to obszary odpowiadające za całokształt polityki, która ma zapewnić zgodność działalności z wszelkimi powinnościami wynikającymi z przepisów, aktów administracyjnych, procedur i praktyk branży. Compliance ma za zadanie zapewnić, aby wszystkie takie powinności zostały jasno i precyzyjnie przełożone na język wewnętrznych procedur i instrukcji oraz skutecznie wdrożone do stosowania. W zależności od specyfiki przedsiębiorstwa, powołanie obszaru Compliance może być albo obligatoryjne z mocy przepisów prawa, albo wymuszone wewnętrznymi regulacjami grupy kapitałowej, do której przedsiębiorstwo należy, albo dobrowolne i wynikające jedynie z autonomicznej decyzji o zapewnieniu adekwatnego poziomu bezpieczeństwa prowadzonej działalności.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Co warte podkreślenia, nie ma jednego uniwersalnego programu Compliance. Program taki dopiero wtedy spełni swoje funkcje, gdy zostanie „skrojony na miarę”, z uwzględnieniem w szczególności takich zadań jak: identyfikacja rodzajów ryzyka właściwych tej, a nie żadnej innej organizacji, zaprojektowanie i implementacja mechanizmów je neutralizujących, stały monitoring skuteczności tych mechanizmów oraz występowania potencjalnych nowych typów ryzyka, plan reagowania na wypadki, kiedy negatywne zdarzenie zaistnieje pomimo mechanizmów kontroli, oraz stała współpraca z komórkami odpowiadającymi ściśle za prowadzenie biznesu. Praktyka wskazuje, że najbardziej wszechstronne obszary Compliance posiadają obecnie te przedsiębiorstwa, które w przeszłości otarły się o skraj przepaści właśnie ze względu na nieposiadanie stosownych rozwiązań tego rodzaju. Więcej o konkretnych rozwiązaniach z zakresu Compliance napiszemy w kolejnych komentarzach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MEC. TOMASZ MANICKI szef praktyki White Collar oraz partner kancelarii White & Case

Polecane