Wschód stawia na firmy

opublikowano: 23-12-2015, 22:00

Fundusze UE Z dziesięciu konkursów planowanych na przyszły rok w programie Polska Wschodnia aż dziewięć to pieniądze na przedsiębiorczość

W poprzedniej unijnej perspektywie makroregion obejmujący pięć wschodnich województw w ramach specjalnego programu Rozwój Polski Wschodniej dostał z Brukseli dodatkowe 2,3 mld EUR. Te fundusze zostały przeznaczone głównie na infrastrukturę, m.in. drogi i obwodnice oraz rozwój miast. Przed nowym rozdaniem i startem kontynuacji programu — tym razem pod nazwą Polska Wschodnia (z budżetem 2 mld EUR) — Komisja Europejska zapowiadała, że teraz położy znacznie większy nacisk na pomoc dla przedsiębiorców. Potwierdzenie tych słów dostaliśmy w postaci harmonogramu konkursów z dotacjami na przyszły rok. Aż dziewięć z dziesięciu naborów w 2016 r. finansowo wesprze firmy i przedsiębiorczość. Przypominamy, że wsparcie mogą dostać ci, którzy będą realizowali projekty tylko w województwach lubelskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim. Wszystkie konkursowe zmagania przeprowadzi Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Krótkie opisy naborów w 2016 r.

1.1.2 w sukurs start-upom

To dotacje na rozpoczęcie biznesu w jednym z województw Polski Wschodniej. Na początku młodzi przedsiębiorcy (do 35. roku życia) powinni się zgłaszać do tzw. animatorów „Platform startowych dla nowych pomysłów”, czyli np. inkubatorów lub parków naukowo-technologicznych. Tam dostaną wsparcie w postaci inkubacji, doradztwa i mentoringu. Kiedy przedsiębiorca będzie miał już opracowany model biznesowy i gotowy produkt lub usługę, wtedy może ubiegać się o dotację na wejście na rynek i początkowy etap działania firmy. To pieniądze z poddziałania 1.1.2, czyli kontynuacji „Platform startowych”. Każda firma będzie mogła dostać od 50 tys. do 800 tys. zł. Wnioski będzie można składać w czerwcu do lipca.

1.2 Rozwinąć skrzydła

Dużym problemem jest słabe umiędzynarodowienie działalności polskich małych firm. Według badań tylko 14,4 proc. przedsiębiorstw, które wysyłają towary na eksport, ma swoją siedzibę w województwach Polski Wschodniej. Trzeba zachęcić firmy do wyjścia poza granice Polski — i temu ma służyć poddziałanie 1.2 „Internacjonalizacja MŚP”. Pieniądze pójdą na indywidualne, dostosowane do odbiorców projekty obejmujące opracowanie i wdrożenie nowego modelu biznesowego, który dotyczy ekspansji zagranicznej. Konkursy w ramach I etapu wystartują odpowiednio w kwietniu i październiku.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Za rok zostanie ogłoszony pierwszy nabór do II etapu.

1.3.1 Innowacje w MSP

Priorytetem nowej perspektywy są innowacje. W Polsce Wschodniej nie mogło więc zabraknąć funduszy na działania związane z B+R i tworzeniem nowatorskich rozwiązań. Tym razem źródłem dofinansowania będzie poddziałanie 1.3.1, czyli „Wdrażanie innowacji przez MŚP”. Współpracujące ze sobą firmy mogą otrzymać granty na projekty, które będą prowadziły do tworzenia innowacyjnych produktów lub usług. Ważny warunek — trzeba należeć do ponadregionalnego powiązania kooperacyjnego, czyli grupy co najmniej pięciu firm współpracujących w pokrewnych branżach (np. klastra). Na jedno przedsięwzięcie można dostać nawet 7 mln zł dotacji. W tym roku odbędą się dwa konkursy z 1.3.1. Pierwszy z nich ruszy w czerwcu, drugi w listopadzie.

1.3.2 Produkty w sieci

Aż 320 mln zł czeka na przedsiębiorców w premierowym naborze z poddziałania 1.3.2. To wsparcie na rozwój powiązań kooperacyjnych. Konsorcja składające się z mikro-, małych i średnich firm będą mogły otrzymać bezzwrotną dotację na tworzenie innowacyjnych produktów sieciowych. Ważne, aby te produkty wpisywały się w regionalne inteligentne specjalizacje (RIS) wspólne dla co najmniej dwóch województw Polski Wschodniej. Wnioski w konkursie będzie można składać od kwietnia do czerwca.

1.4 Granty na wzornictwo

Do niedawna firmy mogły tylko pomarzyć o oddzielnym programie z dotacjami tylko na procesy wzornicze. Sytuacja zmieniła się wraz ze startem nowej unijnej perspektywy. W ramach Polski Wschodniej powstało działanie 1.4 „Wzór na konkurencję”. To dotacje na zarządzanie wzornictwemw firmie, m.in. przeprowadzenie audytu wzorniczego i stworzenie strategii wzorniczej. Na jej podstawie ma być realizowany proces projektowania wzorniczego, a efektem tych działań — wprowadzenie innowacji na rynek. Pierwsza odsłona konkursu z pulą 5 mln zł odbyła się w tym roku. W najbliższym naborze, który dotyczy II etapu i wystartuje w maju, budżet będzie znacznie większy — 150 mln zł. Ponowny konkurs I fazy zostanie przeprowadzony jesienią.

718,8 mln zł To wsparcie na przedsiębiorczość dostępne w konkursach Polski Wschodniej w 2016 r.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane