Wschód zadba o image

opublikowano: 01-08-2012, 00:00

Polska Wschodnia zmienia wizerunek zaścianka, ale powoli. Większość inwestorów nadal omija region.

Z czym przedsiębiorcom i inwestorom kojarzy się Polska Wschodnia? Głównie z obszarem geograficznym i makroregionem gospodarczym. Niestety, dla kilkunastu procent ankietowanych w ramach analizy efektów Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej to wciąż Polska B. W oczach przedsiębiorców najmniej atrakcyjne inwestycyjnie są województwa świętokrzyskie, podlaskie i lubelskie. Nieco lepiej postrzegane są już podkarpackie i warmińsko-mazurskie. Bariery, na jakie w tym regionie napotykają, to słaba infrastruktura drogowa (wskazało tak 80 proc.), brak wykwalifikowanej kadry (56 proc.), niska zamożność mieszkańców (55 proc.) i brak wsparcia ze strony samorządów (50 proc.). Ale są też pozytywy.

— Główne atuty inwestycyjne województw wschodnich to czyste środowisko i możliwości rekreacyjne, bliskość rynków wschodnich oraz dostępność siły roboczej — wymienia Andrzej Brończyk, specjalista ds. badań i ewaluacji z Zachodniopomorskiej Grupy Doradczej.

Wśród przedsiębiorców i inwestorów spada rozpoznawalność makroregionu Polska Wschodnia.

— Mam nadzieję, że to się zmieni, gdy we wrześniu zainaugurujemy kampanię medialną ze spotami w telewizji krajowej i CNN — mówi Agnieszka Łukaszewska-Wojnarowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ).

Przez ostatnie lata tylko w minimalnym stopniu zmieniło się też postrzeganie tej części kraju przez inwestorów. W 2010 r. chęć rozpoczęcia inwestycji w makroregionie Polska Wschodnia w okresie najbliższych dwóch lat deklarowało 5 proc. badanych (zdecydowane „nie” — 83 proc.). W 2012 r. było to już odpowiednio 4 i 74 proc. A czego oczekują sami przedsiębiorcy?

Kontynuowania działań wspierających ich udział w targach zagranicznych i misjach wyjazdowych. Aktywność PAIIZ w tym zakresie już przyczyniła się do realizacji 100 kontraktów. Program będzie realizowany do 2015 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu