W 2008 r. spółki przewozowe z grupy PKP przewiozły o 2 mln więcej pasażerów niż rok wcześniej. To trzeci rok rzędu, gdy liczba podróżnych rośnie. Kolej wyjaśnia, że to dzięki lepszej ofercie: nowszemu taborowi i promocjom chętniej jeździmy pociągami. Czyżby? Średnia wieku taboru kolejowego w Polsce to 30 lat. W takim wieku jest zdecydowana większość wagonów pasażerskich. A są i starsze. Nowszych nabytków jest tyle co kot napłakał. Podobnie rzecz się ma lokomotywami. Choć trudno w to uwierzyć, w ubiegłym roku po raz pierwszy od kilkunastu lat kolej kupiła nowe maszyny. Kilka sztuk.
O dworcach i gastronomii dworcowej lepiej nawet nie wspominać.
Poprawia się za to, i to jest plus na rzecz PKP, stan infrastruktury kolejowej. Coraz więcej torów zostało wyremontowanych lub znajduje się w remoncie. Niestety, zapowiadane przy okazji decyzji UEFA o organizacji mistrzostw piłkarskich w 2012 r. mega inwestycje, prowadzące do skrócenia czasów przejazdów między głównymi miastami Polski, raczej nie dojdą do skutku, albo tylko częściowo. Na niektóre może zabraknąć pieniędzy, a opóźnienia w rozstrzyganiu przetargów opóźnią pracy przy innych odcinkach.
W 2008 r. więcej klientów miały spółki: PKP Intercity – o 3 mln pasażerów (11,6 mln w 2007 roku i 14, 7 mln w 2008 roku) oraz PKP Przewozy Regionalne – o 1 mln pasażerów (168,9 mln w 2007 roku i 169,6 mln w 2008 roku). PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zanotowała spadek liczby przewiezionych osób o 1,5 mln (40,6 mln w 2007 roku i 39 mln w 2008 roku).
Liczba pasażerów przewiezionych przez przewoźników Grupy PKP: PKP Przewozy
Regionalne, PKP Intercity i PKP Szybką Kolej Miejską w Trójmieście:
- 2008 –
223 mln
- 2007 – 221 mln *
- 2006 – 219 mln
- 2005 - 218 mln**
-
2004 - 272 mln
- 2003 - 300 mln
- 2002 - 303 mln
- 2001 - 332 mln
* W 2007 roku spółka Warszawska Kolej Dojazdowa została wydzielona z Grupy
PKP, a przewiezieni przez nią pasażerowie nie są uwzględnieni w powyższym
zestawieniu w latach 2007 i 2008, (WKD przewiozła 6 mln pasażerów w 2007
roku).
** Od 2005 na rynku funkcjonuje spółka Koleje Mazowieckie, która
została wydzielona z Grupy PKP, a przewiezieni przez nią pasażerowie nie są
brani pod uwagę w statystyce w latach 2005 - 2008 (40 mln przewiezionych
pasażerów w 2005 roku).