WSiP przejmują klasyków fizyki

opublikowano: 27-08-2014, 00:00

Największy wydawca podręczników kupuje portfolio mniejszego konkurenta i inwestuje w e-edukację.

Fundusz Advent International, który kupił Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne (WSiP) cztery lata temu, w tym roku chciał sprzedać spółkę, ale na przeszkodzie stanęła rządowa „rewolucja podręcznikowa”, która drastycznie zmieniła wartość branży i prognozy dla niej. WSiP, choć musiały zwolnić kilkudziesięciu pracowników i pogodzić się z utratą kilku milionów złotych przychodów z podręczników dla pierwszaków, nie zwijają jednak biznesu. Wręcz przeciwnie — na osłabionym rynku biorą się za przejęcia. — Przejmujemy całe portfolio podręczników wydawnictwa ZamKor — to 58 publikacji dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z zakresu fizyki, chemii i przyrody. Zwłaszcza w fizyce ZamKor ma silną pozycję — jest liderem tego segmentu — mówi Jerzy Garlicki, prezes WSiP. To druga tego rodzaju transakcja największego gracza na rynku edukacyjnym — w ubiegłym roku WSiP przejęły bowiem prawa do prawie 170 publikacji wydawnictwa REA, specjalizującego się w szkolnictwie zawodowym, co ma im przynosić ok. 20 mln zł rocznie dodatkowych przychodów.

MIKS W PORTFELU: Kierowane przez Jerzego Garlickiego WSiP kupiły prawa do wszystkich podręczników wydawnictwa ZamKor i będą je wydawać pod starą marką, równolegle do własnych serii. [FOT. WM]
MIKS W PORTFELU: Kierowane przez Jerzego Garlickiego WSiP kupiły prawa do wszystkich podręczników wydawnictwa ZamKor i będą je wydawać pod starą marką, równolegle do własnych serii. [FOT. WM]
None
None

— Podręczniki ZamKoru zwiększą nasze przychody o ok. 10 mln zł. Razem z nimi upiliśmy prawa do marki i zamierzamy rozwijać te linie podręczników we współpracy z ich autorami — mówi Jerzy Garlicki.

WSiP nie ujawniają, jaka była wartość transakcji. Nie objęła ona opracowywanych dotychczas przez ZamKor zestawów doświadczalnych do chemii i fizyki, które będą sprzedawane pod nową marką EduVis. Według Jerzego Garlickiego, tego rodzaju transakcji może być więcej.

— Wejście państwa na rynek podręczników przyspieszy proces konsolidacji branży, a małym wydawnictwom coraz trudniej będzie poradzić sobie samodzielnie. Sądzę, że za kilka lat na rynku pozostanie tylko kilka dużych grup edukacyjnych. Jednocześnie przygotowywane od lat przez małych graczy podręcznikimają często dużą renomę wśród nauczycieli. Szkoda byłoby ich marki i dorobku. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się na przejęcie portfolio ZamKoru, choć nie wykluczamy przeprowadzania transakcji również w innych modelach — mówi Jerzy Garlicki.

WSiP, które szacowały, że wprowadzenie rządowych podręczników dla klas I-III spowoduje spadek wartości rynku edukacyjnego o ok. 350 mln zł, szukają też przychodów w innych źródłach. Liczy m.in. na uczniów samodzielnie przygotowujących się do egzaminów.

— Już w momencie przejęcia przez Advent mieliśmy opracowaną strategię dywersyfikacji przychodów, m.in. poprzez wejście na rynek pomocy edukacyjnych, który jest w dużej mierze niezagospodarowany. Na pozaszkolne przygotowania dzieci do egzaminów rodzice wydają rocznie ok. 800 mln zł — mówi Jerzy Garlicki.

Przez ostatnie dwa lata stuosobowy zespół we WSiP pracował nad stworzeniem platformy Zdasz.to, przeznaczonej dla maturzystów. Składają się na nią papierowe książki i serwis internetowy z setkami tematów i tysiącami zadań z pięciu przedmiotów maturalnych.

— To nasza największa dotychczasowa inwestycja w nowoczesną edukację. Z badań wynika, że nadal około 60 proc. maturzystów najchętniej korzysta z papierowych, a nie multimedialnych repetytoriów, ale w młodszych rocznikach te proporcje są już inne. Co ważne, choć płacą rodzice, to pomoce edukacyjne najczęściej wybierają sami uczniowie, więc musimy dostosowywać ofertę do nowych wymagań — mówi Jerzy Garlicki.

Repetytoria Zdasz.to, które jeszcze przed odpaleniem w ubiegłym tygodniu machiny promocyjnej wygenerowały obroty na poziomie 2 mln zł, są już kolejną internetową platformą edukacyjną wydawnictwa — ma ono też w portfelu m.in. serwisy Egzamer (z testami dla każdego etapu edukacji), Uczę. pl (z materiałami dla nauczycieli) czy WSIP.net, przeznaczony dla uczniów i nauczycieli.

— Nasze serwisy internetowe miesięcznie odwiedza ok. 1 mln unikalnych użytkowników — to tyle, ile notują wszystkie serwisy konkurencji razem wzięte — mówi prezes WSiP.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane