Wskaźnik BIG wzrósł do 16 proc. we wrześniu

ISBnews
opublikowano: 23-09-2014, 14:31

Wskaźnik BIG, mierzący poziom bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej, wzrósł o 1,7 pkt proc. w skali kwartału i wynosi obecnie 16%, wynika z 27. edycji Raportu BIG, przygotowanego przez BIG InfoMonitor. Wynika to m.in. ze spadku nieterminowo regulowanych należności oraz malejącej liczby firm dla których zaległe należności stanowią poważną przeszkodę w prowadzeniu działalności gospodarczej.

"Optymistyczną zmianą, która nastąpiła w ciągu trzech miesięcy od publikacji poprzedniej części raportu, jest wzrost głównego Wskaźnika BIG o 1,7 pkt proc. Co ciekawe, został on odnotowany pomimo narastającego konfliktu na Ukrainie i po wprowadzeniu kolejnej transzy sankcji gospodarczych w sierpniu 2014 r. Jak pokazują nasze badania, wzrost ten dotyczy większości przebadanych branż i sektorów, co pozwala przypuszczać, że dynamika ta zostanie utrzymana także w kolejnych miesiącach" - powiedział prezes InfoMonitor Sławomir Grzelczak, cytowany w komunikacie.

BIG podał, że niewątpliwy wpływ na wzrost wskaźnika ma mniejszy odsetek firm, które wskazywałyby zatory płatnicze jako poważną barierę dla rozwoju ich biznesu. W stosunku do poprzedniej edycji badania różnica ta wynosi 9 pkt proc. i obecnie zatory płatnicze jako problem traktuje 72% respondentów.

Dobry nastrój polskich przedsiębiorców wynika także z niskiego poziomu przeterminowanych wierzytelności, który w ciągu minionych 3 miesięcy nie uległ zmianie i co istotne, firmy nie prognozują, aby zmienił się w najbliższym czasie, podano także.

Wyniki najnowszej edycji badania wskazują również, że firmy szukają coraz skuteczniejszych sposobów na odzyskiwanie zaległych należności. Niemal połowa przedsiębiorstw skorzystała w ciągu ostatniego kwartału z usług komornika lub podjęła inne działania prawne zmierzające do odzyskania nieterminowych płatności od swoich kontrahentów.

Jak wynika z 27. edycji Raportu BIG, niemal co trzecia firma (32%) w celu ograniczenia ryzyka finansowego w ostatnim kwartale sprawdzała klientów w Rejestrze Dłużników BIG. Przedsiębiorstwa najczęściej próbują odzyskać wierzytelności poprzez wezwania do zapłaty: telefoniczne (86%) i listowne (81%). Trzecim najczęściej podejmowanym krokiem jest bezpośredni kontakt z dłużnikiem, który wykorzystuje 72% respondentów. Firmy stosunkowo rzadko decydują się na współpracę z Biurami Informacji Gospodarczej - kroki takie, jak wpisanie dłużnika do Rejestru BIG podjęło 37% respondentów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISBnews

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu