Wsparcie UE pomogło Gazelom Biznesu

opublikowano: 24-02-2014, 00:00

Ranking „PB”: Dotacje i dostęp do kredytów bankowych to główne motory rozwoju naszych firm — mówiły Gazele Biznesu w Lublinie

Komercyjne Przedsiębiorstwo Robót Budowlanych to numer jeden w województwie lubelskim. Firma zatrudnia 24 osoby. W 2012 r. odnotowała przychód rzędu 5 mln zł. Zajmuje się budową obiektów mieszkalnych i przemysłowych, głównie chłodni, mroźni i hal produkcyjnych. Jarosław Nowak, prezes firmy, zaznacza, że rozwojowi sprzyja wsparcie z Unii i lepszy dostęp do kredytów.

Wyświetl galerię [1/5]

NAJLEPSI: Pierwsze miejsce w województwie lubelskim zajęło Komercyjne Przedsiębiorstwo Robót Budowlanych, drugie Betonmix, a trzecie Stalma. Na zdjęciu od lewej: Marcin Kuwałek, prezes Betonmiksu, Jarosław Nowak, prezes Komercyjnego Przedsiębiorstwa Robót Budowlanych, i Krzysztof Kisiel, dyrektor marketingu w firmie Stalma.

— Dzisiaj rozwijamy się prężnie, bo nasi inwestorzy mają dobry dostęp do kredytów. Bardzo pomogły także unijne pieniądze — przyznaje prezes. Inne lubelskie Gazele również chwaliły sobie dotacje. — Znaczną część większych i mniejszych inwestycji sfinansowaliśmy z unijnych funduszy — mówił przedstawiciel jednej z Gazel Biznesu.

— Polska dzięki dotacjom ma dzisiaj swoje pięć minut. Trzeba z tej możliwości korzystać. Jeden z naszych niemieckich kontrahentów stwierdził nawet, że dzięki temu wsparciu polskie firmy są teraz dużo lepiej wyposażone niż wiele niemieckich podmiotów z tej samej branży — przekonywał Grzegorz Zbawicki, dyrektor handlowy w firmie Hulanicki Bednarek Sp.z.o.o. Drugie miejsce w województwie lubelskim trafiło do firmy Betonmix, producenta betonów towarowych, który działa na rynku zaledwie od 2009 r., a już w 2012 r. osiągnął przychód rzędu 18,7 mln zł, natomiast zysk netto sięgnął 1,9 mln zł. Trzecie miejsce zajęła firma Stalma, hurtowo sprzedająca wstępnie przetworzone materiały stalowe, pręty i tuby ciągnione, łuszczone oraz szlifowane.

— Mamy zgrany zespół, nowoczesne wyposażenie technologiczne, jesteśmy konkurencyjni cenowo, utrzymujemy stałe kontakty z dobrymi odbiorcami, dywersyfikujemy portfel kontrahentów — tłumaczy sukces firmy Krzysztof Kisiel, dyrektor marketingu.

Jego zdaniem, ponad 50 proc. sprzedaży firmy to eksport do całej UE. Największymi odbiorcami są Niemcy, Czechy i Słowacja. W tym roku w województwie lubelskim wyróżniliśmy 157 najdynamiczniej rozwijających się małych i średnich firm. Ranking organizuje „Puls Biznesu”, jego autorem jest wywiadownia gospodarcza Coface.

Komentarz autora rankingu
Faktoring pomaga MSP
ŁUKASZ KILIŃSKI
dyrektor handlowy Coface
Kilkakrotnie poruszaliśmy w naszychkomentarzach temat pracowitości i chęci do ciągłego rozwoju nagrodzonych przedsiębiorców. Obserwujemy także, że małe i średnie firmy, aby osiągnąć swoje ambitne cele, coraz częściej spoglądają w stronę większych przedsiębiorstw, naśladując sprawdzone przez nich procedury czy wdrażając podobne rozwiązania. Jednym z takich narzędzi, z których coraz częściej korzystają ci mniejsi, jest faktoring tym bardziej, że jest to wygodne rozwiązanie dla intensywnie rozwijających się młodych, małych firm, które potrzebują pieniędzy na rozwój. Pozyskanie finansowania od faktora umożliwia im zajęcie się swoim głównym biznesem i przeniesienie na faktora części obowiązków związanych np. ze sprawdzaniem wiarygodności nowych kontrahentów i decydowaniem o wysokości limitów finansowania przyznawanych na tych odbiorców. Faktor pełni w tym wypadku niewątpliwie rolę doradczą, wspomagając małą firmę w działaniach prewencyjnych. Przedsiębiorstwa z sektora MSP nie wymagają tak bardzo sprofilowanej usługi jak te większe, głównie ze względu na mniejszą skalę działalności, ale także ze względu na potrzebę ograniczania przez nie kosztów. Produkt dla tych firm powinien być zatem ustandaryzowany i dość prosty w obsłudze. Powinien również umożliwić użytkownikowi rozsądnie i w pełni wykorzystywać jego funkcjonalności, czyli głównie: finansowanie, inkaso i monitowanie dłużników. Istotne jest więc, aby klient, po wprowadzeniu faktoringu w swoim przedsiębiorstwie, odczuwał jego zalety, ale nie zauważał go w codziennym prowadzeniu biznesu. W przypadku firm małych faktorzy stosują bardziej uproszczoną procedurę, np. złagodzone kryteria oceny przy podejmowaniu decyzji — w przypadku ubiegania się klienta o niski limit finansowania.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy