Współpraca firmy z projektantem

Jacek Cynke
opublikowano: 18-10-2006, 00:00

Skąd firma może pozyskiwać projektantów?

- Producent współpracujący z projektantami przy opracowywaniu i wdrażaniu produktów jest przeważnie dość dobrze zorientowany, którzy z nich działają w jego sferze. Zna ich projekty, orientuje się, jakie są koszty i terminy opracowań. Współczesny globalny rynek i łatwość wymiany informacji pozwalają na kontakty nawet w skali międzynarodowej. Na internetowych stronach pracowni projektowych można uzyskać podstawowe informacje o ich działalności — poza informacjami o kosztach i terminach opracowywania projektów — co w warunkach rynkowej konkurencji jest zrozumiałe. Listami osób zajmujących się projektowaniem dysponują stowarzyszenia zawodowe, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, powstające regionalne centra wzornictwa, uczelnie kształcące projektantów, które często same prowadzą usługową działalność wzorniczą. Na uzupełnianie lub konfrontowanie informacji pozwalają zaś targi, wystawy, galerie, pokazy prac dyplomowych i pokonkursowych oraz — w skromnej jeszcze mierze — firmowe katalogi i branżowe wydawnictwa specjalistyczne.

Producenci, którzy nie stosują systemowego projektowania produktu, ale radzili sobie dotychczas, modyfikując samodzielnie wzory własne lub podpatrzone na rynku, mają zadanie o tyle trudne, że brak doświadczenia wynikającego ze współpracy z projektantami, może prowadzić do niepotrzebnych nieporozumień, wynikających np. z wygórowanych oczekiwań stron.

Jakie warunki powinien spełniać projektant i jak określić jego zadania?

- Projektant powinien być kompetentny, kreatywny i skłonny do współpracy ze zleceniodawcą, co wydaje się oczywiste, ale w praktyce różnie z tym bywa. Złożoność zadań i rosnące znaczenie specjalizacji zawodowej wymaga ścisłej współpracy przy projekcie konstruktorów, technologów, analityków rynku, prawników itp. Do zadań o większym stopniu złożoności niezbędne jest także doświadczenie wynikające ze zrealizowanych projektów. Obok znajomości procesów technologicznych i skutków, jakie wywołuje produkt funkcjonujący na rynku, niezbędna może się też okazać np. znajomość psychiki ludzkiej.

Im precyzyjniej określane jest zadanie, jakie będzie miał do wykonania projektant, tym lepiej może ono zostać wykonane. W szczególnych wypadkach sprzeczności w założeniach projektowych, krótkie terminy na realizację, a w końcu brak kompetencji projektanta, mogą być przyczyną rezygnacji ze współpracy. Określanie zadań dla jest łatwiejsze, jeżeli produkt jest tylko modernizowany. Bywa za to dosyć trudne, gdy producent chce wprowadzać nowy produkt — wtedy najważniejsze są środki i czas w fazie przygotowania.

Jacek Cynke

projektant z Instytutu Wzornictwa Przemysłowego

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Cynke

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu