Wszędzie dobrze, ale w banku najlepiej

Rafał Fabisiak
opublikowano: 15-12-2008, 00:00

Banki, mimo kryzysu finansowego, walczą o klientów. Czy wkrótce placówki będą takie, że nie będzie się chciało z nich wychodzić?

Banki, mimo kryzysu finansowego, walczą o klientów. Czy wkrótce placówki będą takie, że nie będzie się chciało z nich wychodzić?

Można odnieść takie wrażenie po wizycie w nowoczesnym oddziale Deutsche Banku Q110 w Berlinie. Od trzech lat można w nim skorzystać ze standardowych usług. Ale nie tylko. Klienci mają tam też do dyspozycji kawiarnię i restaurację, w których mogą poczekać na swoją kolej, albo porozmawiać z doradcą. Bank wydzielił również kilka stref zamkniętych, gdzie na życzenie klienta można przeprowadzić wideokonferencję z dodatkowym konsultantem.

Ale to jeszcze nie wszystko. W placówce są także: sklep, który co jakiś czas zmienia asortyment, miejsce, gdzie można zaplanować podróż, a nawet specjalny pokój dla dzieci oraz dla zwierząt. A po niewielkich zmianach oddział banku może się przeistoczyć w salę konferencyjną.

Czy tak będą wyglądały banki XXI wieku? Jak mówi Michał Klincewicz, członek zarządu PMT Banca, firmy, która zajmuje się m.in. merchandisingiem bankowym, Q110 to tylko jeden z wielu pomysłów. Bardzo dobry, ale jednak testowy. Najprawdopodobniej nigdy nie zostanie wprowadzony na szerszą skalę. Głównie dlatego, że to droga inwestycja. Nie należy spodziewać się, że każda placówka będzie wyglądać jak Q110.

— Spodziewałbym się raczej, że tylko część rozwiązań, wykorzystanych w berlińskim oddziale Deutsche Banku zostanie zastosowana także w innych nowoczesnych placówkach bankowych — komentuje Michał Klincewicz.

Banki ciągle wolą inwestować w nowe usługi, którymi kuszą klientów. Czy placówki takie jak Q110 mogą być dobrym sposobem na przyciągnięcie kolejnych? Zdaniem Anny Moszczyńskiej, rzecznika prasowego mBanku, lepiej dzielić się zyskiem z klientem i minimalizować koszty. Biorąc pod uwagę sytuację na rynku, bardziej opłaca się — jej zdaniem — postawić na poprawę dostępności bankowych usług, niż inwestować w placówki. Z naszego doświadczenia wynika, że w Polsce klienci wciąż wolą załatwiać swoje sprawy przez telefon lub internet.

Rafał Fabisiak

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy