Słowo „patriotyzm” odmienia się obecnie przez wszystkie przypadki. Każdy chętnie posługuje się terminem „patriota”, tak modnym w dzisiejszych czasach. Zatem czy istnieje patriotyzm lokalny i w jaki sposób jest on dzisiaj realizowany? Uczestnicy krakowskiej debaty — przedsiębiorcy i inni goście — byli zgodni: patriotyzm gospodarczy to bardzo istotna kwestia, ale mamy z nim do czynienia dopiero wtedy, gdy praktykowany jest przez wszystkie grupy społeczne. To od codziennych decyzji konsumentów i pracy urzędników zależy los rodzimych firm i poziom rozwoju polskiej gospodarki.
Stabilna sytuacja polskich przedsiębiorstw umożliwia kolejne inwestycje, sprzyjając tworzeniu miejsc pracy w regionie. Firmy rodzime są gwarantami stabilnego rozwoju — zarówno danego regionu, jak i całego państwa. Reprezentują pozytywny kapitalizm, skuteczny ekonomicznie oraz odpowiedzialny społecznie i bliski społeczeństwu.
Nie da się stworzyć dobrze prosperującego przedsiębiorstwa bez racjonalnego wsparcia świadomego konsumenta. Tylko wspólne i efektywne działanie gwarantuje sukces firmy — zarówno w działaniach lokalnych, jak i na arenie międzynarodowej. Przedsiębiorcy w czasie spotkania zwrócili także uwagę na to, że najmocniej wspiera się obecnie tworzenie nowych biznesów. Tymczasem firmy, które już działają na rynku, często również potrzebują wsparcia.
Uczestnicy dyskusji zgodnie podkreślali, że społeczeństwo potrzebuje integracji, aby w ramach silnego ruchu stwarzać dogodne warunki dla budowania zamożniejszego regionu i silniejszej Polski. Firmy muszą działać wielowymiarowo — stąd zaangażowanie Fakro w działalność na rzecz rozwoju gospodarczego kraju, polegające m.in. na powołaniu Fundacji Pomyśl o Przyszłości, wspierającej patriotyzm, a właściwie racjonalizm gospodarczy. Bo przecież wspieranie rodzimych firm i rodzimej gospodarki to nie tylko patriotyzm, ale także działanie w dobrze pojętym własnym interesie. Fakro wspiera np. lokalnych sadowników. Pracownicy firmy zjedli już ponad 40 ton jabłek!
Patriotyzm gospodarczy w pełni może być realizowany, gdy wszystkie grupy społeczne są świadome wspólnego celu, wzajemnie sobie ufają i dbają o dobre relacje, niezbędne w prowadzeniu biznesu i budowaniu wzrostu gospodarczego.