Wybrani spośród tysięcy

MAREK LEKKI
opublikowano: 2014-10-06 00:00

O metodzie tworzenia listy

Ranking najdynamiczniej rozwijających się firm z branży e-commerce w Polsce „e-Gazele Biznesu”, jest oparty o analizę ich danych finansowych. Nasz ranking bierze pod uwagę małe i średnie firmy o przychodach poniżej 100 mln zł w 2013 r.

Te firmy, które rozwijały się w ostatnich dwóch latach najdynamiczniej oraz wykazały zysk w 2013 r., nagrodzono tytułem e-Gazeli Biznesu, klasyfikując je w rankingu na podstawie dynamiki wzrostu. To właśnie dynamika przychodów, a nie wielkość firmy, czy sama wysokość obrotu ważyła w naszym zestawieniu najbardziej.

Zgłoszenia do rankingu zbieraliśmy na dwa sposoby — metodą CAWI (6850 zaproszeń do wypełnienia ankiety online wysłanych do firm e-commerce) oraz CATI (kontakty telefoniczne z 7215 firmami ze studia ARC Rynek i Opinia). Ankieta online była też dostępna na oficjalnej stronie rankingu promowanego w wielu miejscach sieci przez „Puls Biznesu”.

Dla wygody respondentów, osoba z ramienia firmy wypełniająca ankietę przesłaną pocztą elektroniczną mogła, w razie potrzeby, przerwać jej wypełnianie (np. aby uzyskać szczegółowe dane potrzebne do wypełnienia ankiety lub je potwierdzić) a następnie powrócić do kwestionariusza.

Z wieloma firmami kontaktowaliśmy się kilkakrotnie, dla sprawdzenia i potwierdzenia szczegółów mających wpływ na pozycję danego sklepu w rankingu. Przygotowując ranking zapytaliśmy e-przedsiębiorców nie tylko o osiągany zysk i wysokość przychodów w ostatnich latach, ale również o pozostałe dane dotyczące ich firm, obejmujące m.in. wielkość zatrudnienia, oferowany asortyment, średnią liczbę wysyłanych przesyłek lub średnią wartość zamówienia. Zadawaliśmy też pytania o operatorów logistycznych i bariery, jakie respondenci, jako osoby bezpośrednio zaangażowane w rynek e-commerce, widzą w rozwoju tego typu biznesu w Polsce.

Dzięki temu stworzyliśmy i zestawienie najdynamiczniej rozwijających się firm zajmujących się e-handlem, i raport przedstawiający aktualną sytuację w branży. W rankingu obecne są firmy z każdego województwa, z różnym stażem na rynku i oferujące produkty z praktycznie każdej kategorii. Badając ten rynek od kilku lat zauważamy też, że zmienia się percepcja aktualnych wyzwań stojących przed rynkiem e-commerce i operatorami logistycznymi w Polsce.

Znacząco zmalały obawy klientów przed korzystaniem z zakupów online i wzrosło zaufanie do operatorów logistycznych. Dziś klient może być już pewien terminowości i bezpieczeństwa paczki, którą zamówił. To, co firmy prowadzące e-sklepy oraz operatorzy logistyczni mają jeszcze do zrobienia, to uświadomienie klientowi, że może też łatwo zwrócić towar, który nie spełnia jego oczekiwań oraz że cały łańcuch wartości rynku e-commerce jest pełen nowych rozwiązań, które warto wypróbować (śledzenie przesyłki, zmiana adresu dostawy itd.).

Z kolei e-sklepy mają do dyspozycji bogatszą niż kiedykolwiek ofertę niektórych operatorów, którzy mogą wyręczyć ich nie tylko w całości działań logistycznych, ale i wesprzeć w zarządzaniu stroną www, obsłudze płatności czy nawet marketingu.

Autor jest dyrektorem zarządzającym ARC Rynek i Opinia

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface