Wycena firmy to także forma kontroli

  • Marta Bellon
opublikowano: 10-04-2014, 00:00

Motywacją do oceny wartości firmy coraz częściej jest chęć sprawdzenia skuteczności i efektywności działalności, czyli pracy menedżerów.

Przedsiębiorcy z sektora MSP coraz częściej decydują się na wycenę firmy, nawet wtedy, gdy nie planują sprzedać jej udziałów. Z badania przeprowadzonego przez firmę konsultingową Blackpartners i londyńską kancelarię White & Sullivan na 2764 małych i średnich biznesach (ok. 70 proc. to firmy z Polski) wynika, że 17 proc. z nich planuje w najbliższym czasie przeprowadzićwycenę przedsiębiorstwa.

Z tego zdecydowana większość — 72 proc., planuje zbadać wartość całej firmy, a nie tylko zorganizowanej części lub marki. W firmach, które mają osobnych właścicieli i kadrę zarządzającą, częstszymi zleceniodawcami wyceny są właśnie właściciele, a nie zarządy.

— W przypadku rozdziału własności od zarządzania właściciele firm sprawdzają skuteczność swoich menedżerów. Jeśli zleceniodawcą jest zarząd firmy, to wycena stanowi zwykle element negocjacyjny w kwestiach wynagrodzenia i premii — tłumaczy Mikołaj Lipiński, członek zarządu Blackpartners. Z badania wynika również, że metodą wyceny, którą przedsiębiorcy wybierają coraz częściej, jest metoda dochodowa, natomiast majątkowa traci na znaczeniu.

— Istotna jest efektywność prowadzenia biznesu, a nie wielkość środków trwałych — mówi Artur Stypulkowski, starszy menedżer w Blackpartners.

W ocenie ekspertów, to, że do zlecenia wyceny firmy przedsiębiorców motywują już nie tylko plany związane z transakcją kupna, ale chęć skontrolowania działalności, to przejaw profesjonalizacji.

— W Europie Zachodniej ten wskaźnik jest jeszcze wyższy niż u nas, ale idziemy w dobrym kierunku — komentuje Mikołaj Lipiński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu