Wydruk na papierze staje się archaiczną formą rachunku

Piotr Saczuk
05-11-2001, 00:00

Jedną z barier wykorzystania osiągnięć branży IT w naszym codziennym życiu jest — w Polsce jeszcze powszechna — konieczność obiegu papierowych dokumentów pomiędzy wystawcą rachunku a jego płatnikiem. Naprzeciw zapotrzebowaniu na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy wychodzą systemy klasy EBPP (Electronic Bill Presentment & Payment), czyli elektronicznej prezentacji i płatności rachunków. Ich uczestnikami są trzy grupy podmiotów:

- wystawcy rachunków masowych (billerzy);

- banki;

- klienci indywidualni i biznesowi (płatnicy).

Masowy wystawca, zamiast drukować i dostarczać klientom rachunki pocztą, przesyła je do systemu w formie spakowanego pliku, zawierającego rachunki klientów, którzy zdecydowali się na EBPP. Po zapisaniu nowego rachunku na koncie w serwerze, klient otrzymuje e-mail i SMS z informacją o jego wpłynięciu oraz o kwocie i terminie zapłaty. W miarę zbliżania się terminu — system o tym klientowi przypomina.

Przesłanie odpowiedniej kwoty z konta płatnika na konto wystawcy rachunku odbywa się w trybie tradycyjnych rozliczeń międzybankowych, bez jakiegokolwiek udziału systemu EBPP. Informacja o płatnościach jest następnie importowana do billingowego systemu wystawcy. Rozliczenie zobowiązań poszczególnych klientów z dokonanymi przez nich wpłatami staje się bardzo uproszczone.

Zyski masowego wystawcy rachunków z uczestnictwa w systemie EBPP są oczywiste i łatwo mierzalne:

- obniżenie kosztów wydruków i rozsyłania faktur papierowych;

- poprawa terminowości wpłat;

- poprawa płynności finansowej, dzięki skróceniu procesu rozliczeń i szybszemu obiegowi płatności;

- zautomatyzowanie procesu rejestracji wpłat;

- zmniejszenie liczby błędów i reklamacji;

- zwiększenie możliwości dotarcia do klienta z nowoczesnym przekazem marketingowym;

- ukierunkowanie marketingu;

- zyskanie nowych kanałów dystrybucji;

- możliwość stałego przekazywania klientowi nowych informacji (prezentacji nowych usług, szczegółowych billingów, itp.);

- zwiększenie lojalności klientów;

- uzyskanie dodatkowych przychodów dzięki cross-sales i up-sales.

Dla klienta największą zachętą do przystąpienia do systemu EBPP jest usprawnienie procesu płatności oraz radykalne zmniejszenie jego czasochłonności. Klienci odnoszą również pewne korzyści finansowe (płatność elektroniczna z założenia jest tańsza niż dokonywana w formie tradycyjnej), jednak nie są one odczuwalnymi oszczędnościami. Korzyścią podstawową jest możliwość dokonywania płatności większości (jeśli nie wszystkich) rachunków w jednym miejscu, za pośrednictwem Internetu, a w przyszłości także WAP.

Korzyści dla banków z udziału w systemach EBPP można wypunktować następująco:

- zmniejszenie kosztów operacyjnych dzięki zautomatyzowaniu przelewów;

- możliwość dostarczania masowym wystawcom szybkiej i standardowej informacji o płatnościach;

- zyskanie wizerunku banku nowoczesnego i innowacyjnego;

- zwiększanie lojalności obecnych oraz pozyskiwanie nowych klientów;

- zachęcanie klientów EBPP, posiadających konta off-line, do korzystania z Internet bankingu;

- możliwość pobierania opłat za usługę EBPP od wystawców i klientów;

- możliwość uzyskania dodatkowych przychodów, np. z usług cross-sales i up-sales;

- wsparcie przychodów z Internet bankingu.

Kluczowe znaczenie dla komercyjnego sukcesu systemu klasy EBPP ma jego bezpieczeństwo oraz wiarygodność. Operatorzy podporządkowują się procedurom, obowiązującym w bankowości elektronicznej. Dodatkowo można zastosować mechanizm predefiniowania kont — wówczas pieniądze z rachunku klienta mogą być przelewane tylko i wyłącznie na konta wcześniej przez niego zdefiniowane.

Piotr Saczuk

jest prezesem BillNet

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Piotr Saczuk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wydruk na papierze staje się archaiczną formą rachunku