Wygrana frankowiczów przed sądem

PAP
opublikowano: 23-10-2017, 14:53

Frankowicze wygrali przed sądem z bankiem - informuje TVP Info. Warszawski Sąd Okręgowy zasądził od banku na rzecz klientów 2,1 mln zł, uznając, że przed podpisaniem umowy bank nierzetelnie informował o oferowanym produkcie.

Wyrok, o którym informuje TVP Info jest o tle przełomowy, że sąd nie zakwestionował zapisów samej umowy, ale czynności, które doprowadziły do jej podpisania. Tymczasem do tej pory sądy kwestionowały przede wszystkim poszczególne zapisy w umowach kredytowych.

Franki szwajcarskie
Franki szwajcarskie
fot. Bloomberg

Sąd uznał, zaznaczyło TVP Info, że pracownicy dawnego Noble Banku źle informowali klientów o kredycie denominowanym we frankach szwajcarskich. Przede wszystkim udzielali nierzetelnych informacji na temat kosztów umowy, korzyści, a przede wszystkim ryzyka zaciągnięcia zobowiązań w obcej walucie. Według sądu takie zachowanie pracowników banku było naganne, a sama umowa, która została podpisana później, nieważna.

Według relacji TVP Info, w 2007 roku do Noble Banku zgłosili się klienci, którzy chcieli tam złożyć swoje oszczędności. Obsługiwał ich doradca finansowy banku. Podczas rozmowy namówił ich na kredyt denominowany we frankach w kwocie 2,1 mln zł. Klienci podpisali umowę kredytową.

Rok później wybuchł kryzys gospodarczy i frank szwajcarski zaczął gwałtownie drożeć. Klienci Noble Banku, których reprezentuje adwokat Dariusz Wółkiewicz, swoje zobowiązanie spłacili całkowicie w 2013 roku, ale razem z kapitałem i odsetkami oddali do banku 4,2 mln zł - dodało TVP Info.

Teraz Sąd Okręgowy w Warszawie uznał, że ich umowa jest nieważna i sprzeczna z zasadami współżycia. Zgodnie z wyrokiem sądu bank musi oddać klientom 2,1 mln zł. Wyrok nie jest prawomocny.

 

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane