Wyniki Allegro rosną w czasie pandemii

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2020-09-14 07:53

W ramach przygotowań do debiutu na GPW Allegro ujawniło część danych finansowych. W tym roku sprzedaż rośnie jak na drożdżach.

Przed debiutem warto pokazać się z jak najlepszej strony. Allegro, które w poniedziałek oficjalnie poinformowało o zamiarze wejścia na warszawską giełdę, nie opublikowało jeszcze prospektu emisyjnego, ale udostępniło już sporo aktualnych danych finansowych. Wynika z nich, że w ostatnich miesiącach przychody i zyski spółki wyraźnie się poprawiły, na co wpływ bez wątpienia miało rosnące zainteresowanie e-handlem w rezultacie pandemii koronawirusa.

Allegro jest największą platformą e-handlową w Polsce i jedną z dziesięciu największych na świecie. W połowie tego roku korzystało z niego 12,3 mln aktywnych kupujących (o 13 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz prawie 120 tys. sprzedawców. Przekłada się to na około 32 mln transakcji miesięcznie.

Ile to pieniędzy? Allegro podaje, że GMV (gross merchandise value), czyli wskaźnik oznaczający łączną wartość sprzedanych na platformie e-handlowej produktów, wyniosło w okresie 12 miesięcy zakończonych 30 czerwca tego roku 28,4 mld zł. 

Czytaj także>>Allegro rusza z ofertą publiczną

„Działalność operacyjna grupy skierowana jest na rynek handlu detalicznego w Polsce, którego wielkość szacowana jest na 621 mld zł (156 mld USD) w 2019 r. Wartość sprzedaży brutto grupy (GMV) stanowiła ok. 3 proc. tego rynku, którego wielkość według prognoz wzrośnie do 724 mld zł (182 mld USD) do 2024 r.” – czytamy w komunikacie Allegro o planie wejścia na warszawską giełdę.

GMV nie należy mylić z przychodami spółki - to wartość sprzedaży, generowanej na platformie przez niezależnych przedsiębiorców, tymczasem przychody Allegro pochodzą z prowizji od transakcji, a także z reklam. W ubiegłym roku wyniosły one niespełna 2,4 mld zł.

„Wartość przychodów netto w latach zakończonych 31 grudnia 2018 r. i 31 grudnia 2019 r. zwiększyła się odpowiednio o 19,0 proc. i 31,1 proc. W okresie 6 miesięcy zakończonym 30 czerwca 2020 r. przychody netto grupy wzrosły o 51,8 proc." - podaje spółka.

A jak wygląda rentowność tego biznesu? Allegro podaje, że od 2017 r. skorygowany zysk EBITDA konsekwentnie przekraczał poziom 50 proc. przychodów i 6 proc. GMV, rosnąc w tym okresie średniorocznie o 17,6 proc. Ostatnio z rentownością jest gorzej, ale spółka twierdzi, że to efekt inwestycji w przyszłość.

„Kilka kluczowych inicjatyw inwestycyjnych, w szczególności program Smart, uruchomiony w 2018 r., zaczęło z czasem generować malejące marże, w związku z czym wskaźnik skorygowanej EBITDA do przychodów netto osiągnął poziom 45,6%, a wskaźnik skorygowanej EBITDA do GMV wyniósł 5,0 proc. w okresie 6 miesięcy zakończonym 30 czerwca 2020 r. Grupa jest zdania, że inwestycje te mają kluczowe znaczenie dla przyspieszenia efektu „koła zamachowego” i będą w dalszym ciągu napędzać ogólny wzrost prowadzonej przez nią działalności. W okresie 6 miesięcy zakończonym 30 czerwca 2020 r. skorygowana EBITDA wzrosła o 28,0 proc." - czytamy w komunikacie.

Allegro ma relatywnie wysokie zadłużenie, choć jego wskaźnik w ostatnim czasie się obniżył. Spółka podaje, że w połowie ubiegłego roku dług netto wynosił 5,1-krotność skorygowanego zysku EBITDA za 12 miesięcy, tymczasem w połowie tego roku poziom długu spadł do 3,7-krotności rocznego zysku EBITDA.