Konferencja debiutowa Allegro na żywo

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2020-09-14 09:59

Największa platforma e-handlowa w Polsce chce wejść na GPW. O szczegółach w poniedziałek mówi zarząd spółki.

Z tekstu dowiesz się m.in.:

- jaki jest planowany termin debiut Allegro na GPW

- kiedy zostanie opublikowany prospekt emisyjny

- jaki kapitał Allegro spodziewa się uzyskać ze sprzedaży nowych akcji

Po wielomiesięcznych przygotowaniach z ofertą publiczną oficjalnie rusza Allegro, niekwestionowany lider rynku e-handlowego w Polsce. Konsorcjum funduszy Cinven, Permira i Mid Europa Partners wystawia na sprzedaż pakiet akcji spółki, za który - według wcześniejszych doniesień – spodziewa się pozyskać nawet ponad 10 mld zł. Do inwestorów mają też trafić nowe akcje spółki o wartości 1 mld zł, z których wpływy zostaną przeznaczone na redukcję zadłużenia. 

fot. ARC

Najważniejsze informacje:

- prospekt emisyjny zostanie opublikowany na początku przyszłego tygodnia

- debiut planowany jest w czwartym kwartale, termin zostanie ustalony w najbliższym czasie

- ze sprzedaży nowych akcji Allegro chce pozyskać 1 mld zł na redukcję zadłużenia

- liczba akcji, którą sprzedadzą dotychczasowi akcjonariusze, nie jest jeszcze znana

- za 85 proc. przychodów Allegro odpowiadają prowizje od transakcji

- przychody rosną szybciej niż wartość sprzedanych produktów m.in. dzięki wpływom reklamowym

- największą pozycją kosztową jest finansowanie przesyłek w ramach programu Smart. Spółka zamierza inwestować w jego rozwój, nie spodziewa się więc powrotu do historycznego poziomu wskaźnika EBITDA/GMV, który spadł w ostatnich miesiącach

10:10

- Dziś ogłosiliśmy zamiar wejścia na GPW. Ofertę kierujemy do inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych. Dotychczasowi właściciele sprzedadzą część akcji, ale pozostaną zaangażowani w rozwój spółki. Zamierzamy również pozyskać 1 mld zł ze sprzedaży nowych akcji - mówi François Nuyts, prezes Allegro.

Globalnymi koordynatorami oferty będą Goldman Sachs i Morgan Stanley. 

10:15

Allegro podaje, że 85 proc. jego przychodów pochodzi z prowizji od transakcji, 8 proc. z reklam, a 6 proc. - z porównywarki cen Ceneo.pl.

- Jesteśmy 12 razy więksi niż drugi największy gracz na polskim rynku e-commerce (chiński AliExpress - red.] i mamy dużą przestrzeń do wzrostu. 

Nasza firma istnieje od 21 lat i może pochwalić się historią nieustającego rozwoju. Przez ostatnie cztery lata, od czasu przejęcia serwisu przez trzy fundusze private equity, znacznie zwiększyliśmy skalę działania i przyspieszyliśmy z inwestycjami. Uruchomiliśmy program lojalnościowy Smart, przeprowadziliśmy akwizycję eBilet.pl i FinAI, rosła liczba naszych sprzedawców i kupujących  - mówi François Nuyts, prezes Allegro.

10:25

Allegro odwiedza miesięcznie ponad 20 mln osób, spółka podaje też, że ma 12,3 mln aktywnych kupujących rocznie.

- Mimo naszej skali odpowiadamy tylko za 3 proc. wartości całego polskiego rynku e-commerce. Rynek też rośnie w tempie 19 proc. Nadal może się powiększać - w Polsce internet odpowiada za 8 proc. sprzedaży detalicznej, podczas gdy w Wielkiej Brytanii to około dwa razy więcej, a w Chinach ten udział jest nawet większy - mówi François Nuyts.

Liczba aktywnych użytkowników Allegro na koniec czerwca 2020 r. była o 13 proc. wyższa niż rok wcześniej, a liczba ofert - o 47 proc. wyższa. O modelu biznesowym spółki mówi Damian Zapłata, Chief Commercial Officer w Allegro.

- Koncentrujemy się na szerokiej ofercie, niskich cenach i wygodnych zakupach. Na Allegro można znaleźć miliony ofert - z jednej strony globalnych marek, a z drugiej niszowych produktów. Każdego dnia monitorujemy poziom firm w internecie, żeby wspólnie z partnerami przygotowywać jak najlepszą ofertę. Dążymy też do tego, by zakupów można było dokonywać jak najszybciej dzięki m.in. aplikacji mobilnej, szybkim płatnościom - i szybkim dostawom. Program Smart jest głównym czynnikiem wzrostu zadowolenia klientów. Sprzedają u nas duże firmy, takie jak Carrefour, a także dziesiątki tysięcy małych przedsiębiorców. W ostatnich latach zainwestowaliśmy w automatyzację i digitalizację procesów sprzedażowych - mówi Damian Zapłata. 

10:30

Allegro podkreśla znaczenie programu lojalnościowego Smart dla poprawy wyników w ostatnich latach. W ramach tego programu za 49 zł rocznego abonamentu można liczyć m.in. na darmowe dostawy.

- Ostatnich kilka lat to duża transformacja naszej logistyki. 75 proc. przesyłek dociera do klientów w ciągu 48 godzin. Jeszcze trzy lata temu 12 proc. dostaw było darmowych, teraz - głównie dzięki programowi Smart - to 53 proc. Z programu tego korzystają teraz ponad 2 mln Polaków, a uczestnicy tego programu bardzo angażują się w zakupy na platformie i wydają kilkakrotnie więcej niż pozostali użytkownicy - mówi Damian Zapłata. 

10:35

Piotr Szybiak, Chief Technical Officer Allegro i 12 pracownik spółki (pracuje w niej od 19 lat), opowiada o zmianach wprowadzonych na platformie w ostatnich latach. 

- Nad codziennymi innowacjami pracują około 2 tys. osób, z czego połowa ma kompetencje inżynierskie. Zmieniamy się praktycznie co kwartał. Możemy sobie wyobrazić jeszcze szybsze wyszukiwanie przy pomocy algorytmów głosowych, większą personalizację oferty i automatyzację dostaw. 

Do omówienia wyników finansowych przystępuje Jon Eastick, Chief Financial Officer spółki.

10:40

Allegro jako aktywnych kupujących podaje użytkowników, którzy kupili przynajmniej jeden przedmiot w ciągu ostatniego roku.

- Liczba ta wzrosła z 9,3 mln w 2017 r. do 12,3 mln na koniec czerwca tego roku. Rośnie też wartość transakcji na użytkownika - z 1711 zł w 2017 r. do 2295 zł na koniec czerwca. To przekłada się na wzrost GMV [gross merchandise value, łączna wartość produktów sprzedanych na platformie - red.], który w pierwszej połowie wyniósł 16 mld zł. To przekłada się na wzrost przychodów prowizyjnych, ale przychody generujemy też m.in. z reklam. W ciągu 12 miesięcy, zakończonych w czerwcu, nasze przychody wyniosły 3,2 mld zł, a ich wzrost był szybszy od wzrostu GMV - mówi Jon Eastick. 

Skorygowana EBITDA wynosiła  w 2017 r. 6,2 proc. GMV. W pierwszej połowie tego roku było to mniej - 5,1 proc.. 

- Spadek wynika z inwestycji w biznes, m.in. z programu Smart, w ramach którego Allegro współfinansuje wysyłki. Biznes jest zdrowy - urośliśmy z 1 mld zł EBITDA w 2017 r. do 1,7 mld zł w ciągu 12 miesięcy, zakończonych w czerwcu - mówi Jon Eastick.

10:45

Zaczyna się sesja pytań i odpowiedzi. Padło pytanie o termin publikacji prospektu.

- Po dzisiejszym ogłoszeniu mamy czas na edukowanie inwestorów i przedstawienie im spółki. Prospekt powinien zostać opublikowany na początku przyszłego tygodnia - mówi Jon Eastick.

10:50

Dlaczego Allegro debiutuje na GPW?

- To naturalne, że biznes, który ma większość operacji w Polsce, powinien być też notowany w Warszawie - mówi Jon Eastick. 

Jakie chce być Allegro za następnych 10 lat?

- W takiej perspektywie trudno prognozować. Na pewno będziemy zwiększać różnorodnosć ofert i jakość dostaw, inwestujemy też np. w fintechy. Już jesteśmy jedną z 10 największych platform handlowych na świecie - mówi Francois Nuyts.

Czy Allegro będzie spółką dywidendową?

- Jesteśmy skoncentrowani na rozwoju spółki, nie ma planów wypłaty dywidendy w dającym się przewidzieć horyzoncie czasowym - mówi Jon Eastick.

11:00

Jakie są najważniejsze pozycje kosztowe?

- Przede wszystkim finansowanie przesyłek w ramach programu Smart. To około 14 proc. naszych przychodów w ciągu 12 miesięcy, zakończonych w czerwcu. Wraz ze zwiększaniem się liczby użytkowników programu ta pozycja kosztowa będzie rosła - mówi Jon Eastick.

Pada pytanie o postępowania UOKiK, prowadzone przeciw spółce (dotyczą m.in. promowania ofert własnych przez Allegro i podnoszenia prowizji).

- Takie postępowania są czymś normalnym w biznesie. W pełni współpracujemy z regulatorem. Trudno komentować szczegóły postępowań, to nie miejsce na to - mówi Francois Nuyts. 

11:05

Czy spółka ma w planach przejęcia?

- Krótko mówiąc: tak. Tylko w ostatnim czasie kupiliśmy eBilet i FinAI. eBilet oferuje bardzo dobre usługi, więc możemy zwiększać ten biznes dzięki naszej bazie klientów. Będziemy patrzeć na biznesy, które mogą rozwinąć się dzięki naszej bazie klientów, zwłaszcza w ramach programu Smart - mówi Francois Nuyts.

Czy możliwa jest ekspansja zagraniczna?

- Jest mnóstwo rzeczy do zrobienia w Polsce. Ciągle jesteśmy tu na początku przejścia handlu z off-line do on-line. Dlatego naszym priorytetem jest rozwój na rynku krajowym. Z punktu widzenia międzynarodowego pracujemy intensywnie nad ułatwieniami dla zagranicznych sprzedawców, którzy chcą sprzedawać na Allegro. Wprowadzamy też ułatwienia dla klientów z zagranicy, m.in. Polaków mieszkających w innych krajach. Rozważamy kolejne kroki, ale podkreślam, że priorytetem jest obsługa polskich klientów - mówi Francois Nuyts.

11:20

Czy wiadomo, ile akcji sprzedadzą dotychczasowi właściciele?

- Jest jeszcze za wcześnie na mówienie o tym, poczekajmy na publikację prospektu - mówi Francois Nuyts.

Z jaką spółką notowaną powinno się porównywać Allegro?

- Mamy unikatowe finanse - nie tylko rośniemy, ale generujemy też wysokie zyski i przepływy gotówkowe, więc to ćwiczenie dla analityków - mówi Francois Nuyts.

Kiedy przeprowadzone zostanie IPO?

- Celujemy w czwarty kwartał. Konkretne terminy zostaną ustalone w najbliższych tygodniach - mówi Francois Nuyts.

Jak wygląda zyskowność netto i poziom zadłużenia?

- Poziom zadłużenia na koniec czerwca wynosił 3,7 EBITDA. Spada szybko - w ciągu roku zmniejszyło się o 1,4 pkt. W ramach IPO zamierzamy pozyskać 1 mld zł, który zostanie przeznaczony na zmniejszenie długu. Oczekujemy, że na koniec roku nasz dług będzie na poziomie poniżej 3-krotności EBITDA. Biznes jest zyskowny, szczegóły będą dostępne w prospekcie - mówi Jon Eastick.

11:25

Czy spółka spodziewa się powrotu go rentowności EBITDA na poziomie ponad 6 proc. GMV, czy w związku z inwestycjami w program Smart będzie w dłuższym terminie bliska obecnego poziomu 5 proc.?

- Skupiamy się na wzroście GMV i łącznej wartości EBITDA. Nie spodziewamy się powrotu do poziomu 6 proc. - zależy nam na rozwoju biznesu, nie na powrocie do historycznego poziomu marż - mówi Jon Eastick.

11:30

Jaką część kapitału mają stanowić nowe akcje, które zostaną wyemitowane przez Allegro?

- Zależy to od wyceny całego biznesu w IPO - teraz nie znamy odpowiedzi, chodzi nam o zebranie 1 mld zł - mówi Jon Eastick.

Francois Nuyts podkreśla przy tym, że spółka nie "potrzebuje" 1 mld zł, ale "chce" go pozyskać, by zredukować zadłużenie i mieć większą elastyczność inwestycyjną. 

Na tym kończy się konferencja Allegro, związana z debiutem spółki na GPW, na więcej szczegółów należy poczekać do publikacji prospektu emisyjnego w przyszłym tygodniu.