W I półroczu Miraculum odnotowało 166 tys. zł jednostkowej straty netto, wobec 399 tys. zł straty rok wcześniej. Zysk operacyjny spadł o 14 proc. w ujęciu rok do roku, do 524 tys., a zysk EBITDA, czyli operacyjny powiększony o amortyzację, skurczył się o 9 proc., do 1,07 mln zł. Przychody ze sprzedaży wzrosły o 7,8 proc., do 27,65 mln zł.
Miraculum spłaciło układ ratalny wobec ZUS wart 600 tys. zł, przedłużyło kredyt obrotowy i – jak podkreśla Marek Kamola, członek zarządu i główny akcjonariusz, posiadający 41,95 proc. akcji – po raz pierwszy od lat wypracowało dodatnie przepływy operacyjne, sięgające ponad 300 tys. zł.
– Jako akcjonariusz nie planuję rozwadniania kapitału ani dokapitalizowania spółki. Uważam, że Miraculum ma szansę się samofinansować, a to, że przepływy operacyjne są dodatnie, nawet niewielkie, to dla mnie historyczne wydarzenie – mówi Marek Kamola.
Majowe załamanie
Pierwszy kwartał spółka oceniała jako udany. Potem jednak przyszło nagłe tąpnięcie.
– To było jak gilotyna. Nie mieliśmy żadnych sygnałów z rynku, że sprzedaż tak mocno spadnie. Dotknęło to nie tylko nas, ale wiele firm z branży. Drugi kwartał zakończyliśmy stratą, ale wakacyjne spowolnienie mamy już za sobą. Widzimy pozytywne sygnały i mamy już podpisane kontrakty na IV kwartał, co daje podstawy do umiarkowanego optymizmu – podkreśla Marek Kamola.
Tymczasem Miraculum kontynuuje porządki w magazynach – poziom zapasów spadł z 16,5 mln zł na koniec 2024 r. do ok. 14,5 mln zł w połowie 2025 r. Celem jest zejście do 13 mln zł.
– Struktura zapasów jest dziś dużo zdrowsza niż rok temu – zapewnia członek zarządu spółki.
Wskazuje, że produkty Miraculum trafiają do kolejnych dużych sieci handlowych. Pianka do golenia Lider znalazła się na półkach ponad 2,8 tys. sklepów Dino. W sierpniu Rossmann wprowadził pięć produktów – trzy marki Tanita i dwa pod marką Wars – do ok. 1,6 tys. sklepów. Rozszerzono także współpracę z Grupą Eurocash.
– To są takie kamyczki, które same w sobie znaczą niewiele, ale jeśli nazbieramy ich kilkadziesiąt, to realnie poprawiają wyniki i stabilność sprzedaży. Chcemy, by podstawą były stałe listingi, a duże akcje promocyjne były dodatkiem, a nie warunkiem przetrwania – tłumaczy Marek Kamola.
Problemy z eksportem
Największym wyzwaniem pozostaje sprzedaż zagraniczna. W II kwartale spółka straciła dwa kontrakty na Bliskim Wschodzie. Rozwój hamuje też niepewność związana z barierami celnymi w Stanach Zjednoczonych.
– Na początku roku byłem pełen optymizmu, ale rzeczywistość okazała się trudniejsza. Teraz planujemy udział w targach branżowych w Dubaju i Indiach, gdzie pokażemy m.in. nową linię kosmetyków z wysokimi filtrami SPF, przygotowaną specjalnie na rynki arabskie. Liczymy, że przywieziemy stamtąd nie tylko rozmowy, ale realne zamówienia – zapowiada Marek Kamola.
W I połowie roku spółka zredukowała zatrudnienie poniżej 50 osób, o ponad 10 proc. rok do roku, ale – jak podkreśla zarząd – nie ucierpiała na tym sprawność operacyjna.
– Co ważne, w takim składzie moglibyśmy obsłużyć sprzedaż nawet dwukrotnie większą niż obecna – zaznacza Marek Kamola.
Według raportu Kosmetyczna Polska 2024 wartość europejskiego rynku kosmetycznego w 2023 r. sięgnęła 96 mld EUR, z czego Polska odpowiadała za 5,2 mld EUR, czyli 6,4 proc. rynku UE. W pierwszym półroczu 2025 r. aktywność w obszarze fuzji i przejęć koncentrowała się na dermokosmetykach, segmencie haircare i handlu detalicznym. L’Oréal wzmocnił portfel o Medik8 i Color Wow, Unilever przejął markę Wild, a KKR kupił aktywa Perrigo z polskimi Iwostinem i Emolium. Ulta Beauty zadebiutowała w Europie przez Space NK, a Sycamore Partners przejął Boots UK.
Transakcje pokazują, że globalni gracze stawiają na innowacyjne marki D2C i segmenty premium, a fundusze private equity coraz odważniej inwestują w wydzielone aktywa i konsolidację sieci. Kierunki przejęć wyznaczają trendy konsumenckie – medykalizacja pielęgnacji, ekologiczne receptury i omnichannel. Ryzykiem pozostają rosnące koszty akwizycji klienta i unijne regulacje, a szansą – konsolidacja detalistów i rozwój dermokosmetyków w Europie Środkowo-Wschodniej. Dynamika rynku wskazuje na dalsze przyspieszenie w kolejnych latach.