Wyniki McDonald’s zaskoczyły analityków

ON, Bloomberg
opublikowano: 2025-02-10 15:23

Wyniki sprzedażowe McDonald’s poprawiły się w czwartym kwartale, głównie za sprawą wzrostów na rynkach międzynarodowych, które zrekompensowały spadki w Stanach Zjednoczonych – podaje agencja Bloomberg.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Globalna sprzedaż w restauracjach McDonald’s działających od co najmniej roku wzrosła o 0,4 proc., mimo że analitycy agencji Bloomberg prognozowali wynik na minusie. Tym samym sieć przerwała serię dwóch kolejnych kwartałów słabszych wyników, spowodowanych mniejszą liczbą wizyt klientów i bojkotami związanymi z konfliktem izraelsko-palestyńskim.

Największym wyzwaniem dla sieci były Stany Zjednoczone, gdzie sprzedaż spadła o 1,4 proc. w kwartale – mocniej, niż prognozowali analitycy. Liczba klientów nieznacznie wzrosła, jednak przeciętna wartość zamówienia była mniejsza niż rok wcześniej, gdy wyższe ceny podnosiły wartość paragonów.

McDonald’s musiał się też zmierzyć z poważnym kryzysem związanym z wybuchem epidemii E. coli w USA. W wyniku zakażenia zmarła jedna osoba, a ponad 100 trafiło do szpitala, co zniechęciło klientów do odwiedzin. Firma zadeklarowała przeznaczenie 100 mln USD na działania mające na celu odzyskanie zaufania konsumentów. Jednocześnie od czerwca sieć promowała ofertę zestawów za 5 USD, aby zmienić postrzeganie cen jako zbyt wysokich.

Wyniki McDonald’s na plusie w Japonii i na Bliskim Wschodzie

Słabsze wyniki z USA zostały zrównoważone przez wzrosty w dwóch segmentach międzynarodowych. Dział, obejmujący m.in. Japonię i Bliski Wschód, odnotował wzrost sprzedaży w tych samych lokalizacjach o 4,1 proc. McDonald’s ostrzegł jednak, że konflikt w regionie może nadal negatywnie wpływać na działalność, dopóki nie zostanie zakończony.

Drugi segment międzynarodowy, obejmujący takie rynki jak Francja i Wielka Brytania, zanotował wyniki na poziomie zbliżonym do poprzedniego roku, choć analitycy spodziewali się spadków we wszystkich segmentach działalności McDonald’s.

Akcje McDonald’s zyskały 2,8 proc. podczas poniedziałkowych notowań przedsesyjnych w Nowym Jorku. Ich obecna wartość jest niemal taka sama jak rok temu, podczas gdy indeks S&P 500 zyskał w tym czasie 20,6 proc.

Na koniec 2024 r. sieć miała 43477 restauracji na całym świecie, co oznacza wzrost o około 4 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.

W czwartym kwartale McDonald’s osiągnął zysk na poziomie 2,83 USD na akcję (po wyłączeniu jednorazowych kosztów), co stanowi niewielki spadek względem poprzedniego roku. Skonsolidowane przychody utrzymały się na zbliżonym poziomie.