Wyniki Tauronu nie poderwały kursu

Kamil Zatoński
opublikowano: 31-08-2010, 00:00

W drugim kwartale grupa energetyczna zarobiła na czysto 190 mln zł. Nieźle, choć mogło być lepiej.

Zysk koncernu energetycznego w drugim kwartale był wyższy od prognoz, ale notowania wzrosły symbolicznie

W drugim kwartale grupa energetyczna zarobiła na czysto 190 mln zł. Nieźle, choć mogło być lepiej.

Skonsolidowany zysk netto Tauronu był o 12 proc. wyższy od średniej prognoz garstki analityków, którzy zajmują się spółką. Oczekiwania specjalistów były zróżnicowane: wahały się od 138 do 226 mln zł.

— Minione półrocze możemy zaliczyć do udanych. Odnotowaliśmy wzrost najważniejszych wyników finansowych, dzięki m.in. sprzyjającym warunkom rynkowym i rosnącemu popytowi na energię, a także coraz lepszej sytuacji wewnętrznej w grupie, która jest efektem prowadzonej restrukturyzacji i programu redukcji kosztów — mówi Dariusz Lubera, prezes Tauronu.

— Oszczędności w I półroczu 2010 r. wyniosły około 140 mln zł, co potwierdza, że redukcja kosztów o 1 mld zł w latach 2010-12 jest realna — dodaje Krzysztof Zawadzki, wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych.

Koszty nieco wzrosły

Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wzrosły jednak w I półroczu nieznacznie bardziej (o 16,9 proc.) niż zysk brutto ze sprzedaży (15,6 proc.). Wpływ na to miały m.in. wyższe koszty świadczeń pracowniczych.

— Można to uznać za rozczarowanie — komentuje Bartłomiej Kubicki, analityk Raiffeisen Centrobank.

Specjalista docenia jednak, że firma powiększyła bazę klientów (o 20 tys.) i osiągnęła wyższy wolumen sprzedanej energii. Także dzięki temu skonsolidowane przychody w I półroczu wzrosły o 7,1 proc., do 7,26 mld zł, a w samym II kwartale sięgnęły 3,47 mld zł.

Problem z wydobyciem

Nie we wszystkich segmentach działalności grupy było jednak różowo. Bardzo niski wynik zanotowano przede wszystkim w segmencie wydobycia, gdzie zysk operacyjny wyniósł zaledwie 4,9 mln zł, a w samym drugim kwartale pojawiła się strata. Przed rokiem było to aż 113 mln zł. O połowę — do 112 mln zł — skurczył się też wynik operacyjny w segmencie sprzedaży energii. Znacznie lepiej było za to w obszarze dystrybucji, gdzie zysk urósł z niespełna 10 do 227 mln zł. Wolumen przesłanej energii wzrósł o 4,4 proc.

— Niemiłą niespodzianką była dla nas strata operacyjna segmentu wydobycia w 2 kwartale, zdaniem spółki spowodowana problemami geologicznymi. Trudno ocenić, czy to jednorazowe zdarzenie. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami zdecydowanie poprawił się wynik segmentu dystrybucji z powodu wyższych wolumenów oraz taryf dystrybucyjnych (nowe regulacje URE). W segmencie wytwarzania energii nie było zaskoczenia. Wynik jest zbliżony do ubiegłorocznego, przy niższych cenach energii skompensowanych wyższymi wolumenami wytwarzania. Słaby wynik segmentu obrotu mógł być skutkiem niższych cen dla klientów końcowych oraz wyższych kosztów świadectw pochodzenia (tzw. kolorowych certyfikatów) — uważa Maciej Hebda, analityk Espirito Santo.

Podtrzymuje on prognozę ponad 1 mld zł zysku netto spółki w całym roku.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane