Wyobraźnia wyzwolona

opublikowano: 09-11-2015, 22:00

Architektura

Projekt biura i jego dekoracja wpływają na efektywność pracy użytkowników pomieszczenia. Zdaniem ponad 80 proc. pracowników dzieła sztuki w biurze poprawiają atmosferę pracy i zapewniają lepsze samopoczucie. Programiści jedzący lunch w większych grupach w firmowej kuchni, programują średnio 10 proc. więcej niż ci, którzy jedzą samotnie.

Z kolei sprzedawcy sprzedają więcej, jeśli mają dostęp do automatu z kawą w strategicznym miejscu zamiast na uboczu. Zapewnienie tzw. przestrzeni towarzyskiej i kreatywnej może zwiększyć efektywność pracy o około 6 proc. — przekonują eksperci. To szczególnie ważne dla przedstawicieli pokolenia Y, które już niedługo będzie stanowić 75 proc. wszystkich pracowników.

Według badań, ważnym dla młodych kryterium przy wyborze pracodawcy jest nie tylko pensja, ale też wygląd i organizacja biura (60 proc.), co więcej — aż 81 proc. kandydatów chciałoby zobaczyć je przed podpisaniem umowy . Dlatego coraz większą kontrolę nad przestrzenią do pracy mają pracownicy.

— Dobrym przykładem oddania biur w ich ręce był pilotażowy program w jednym z biur światowej firmy ubezpieczeniowej. 150 pracowników testowało tam różne aranżacje, wskazując, które najlepiej odpowiadały ich potrzebom i pozwalały sprawnie realizować zadania. Wnioski były jednoznaczne — pracownicy byli najbardziej efektywni tam, gdzie nie narzucano im miejsca do pracy, lecz mogli je wybrać lub stworzyć— przekonuje Zuzanna Mikołajczyk, dyrektor ds. handlu i marketingu Mikomax Smart Office.

Przez lata firmowe kuchnie znajdowały się na zapleczach, poza wzrokiem klientów. Dziś stają się głównym punktem wielu biur i pełnią ważną funkcję integrującą i towarzyską.

— W naszej firmie każdy dzień zaczynamy od wspólnego śniadania w największej kuchni w centrum biura. Wspólne posiłki przygotowujemy ze składników, do których każdy ma dostęp, a wyciskane soki i smaczna kawa sprawiają, że w tym miejscu chce się przebywać. Zdarza się, że to właśnie tam, a nie w salach konferencyjnych, rodzą się najbardziej kreatywne pomysły — mówi Katarzyna Zawodna, prezes Skanska Property Poland.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu