W 2016 roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży całej grupy kapitałowej ABC Data wzrosły rok do roku do poziomu 4 927 mln zł. Istotnie wpłynęły na nie wyniki spółki zależnej iSource, dystrybutora produktów marki Apple, które były o 75 proc. wyższe niż w 2015 r. W ubiegłym roku grupa kapitałowa ABC Data wypracowała zysk EBITDA na poziomie 40,4 mln zł oraz zysk netto w kwocie 17,2 mln zł. Niższy niż w ubiegłym roku wynik spółka tłumaczy wzrostem kosztów finansowych, związanych z rozpoznaniem odpisu aktualizującego wartość udziałów ABC Data w BizneslinkCO sp. z o.o. w wysokości 6,4 mln zł. Dodatkowo spółka, ze względu na zmienną sytuację rynkową, zmieniła model zarządzania środkami pieniężnymi wewnątrz grupy. Obecnie ABC Data, chcąc utrzymać optymalny poziomu środków pieniężnych w spółce, korzysta z krótkoterminowego finansowania zewnętrznego.
Więcej na koncie
Zdaniem zarządu, bardzo dobry wynik zanotowano na rachunku środków pieniężnych — poziom gotówki na koncie wzrósł aż trzykrotnie. Udało się zmniejszyć dług netto o ponad 6 mln zł, do poziomu 58 mln zł. Mimo dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej zarząd ABC Data kontynuował realizację strategii rozwoju na lata 2016-18 i z powodzeniem zakończył większość zapowiadanych kluczowych inicjatyw. Spółka informuje, że w minionym roku równie konsekwentnie jak w poprzednich latach nie realizowała transakcji niespełniających wewnętrznych norm i procedur obowiązujących w ABC Data. Priorytetem jest dla niej bezpieczeństwo wszystkich transakcji oraz optymalne zarządzanie ryzykiem, gdyż w długim okresie pozytywnie wpływa na wartość całej Grupy. Na potwierdzenie skuteczności wdrożonych zasad spółka przywołuje m.in. umorzenie przez urząd skarbowy postępowania podatkowego prowadzonego wobec ABC Data w sprawie VAT.
Optymalizacja i nowości
Spółka przewiduje istotne polepszenie rentowności w związku z optymalizacją prowadzonej działalności w celu dostosowania jej do dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej oraz realizacją projektów w obszarze e-commerce, VAD i cloud. W tym roku koncentrować się będzie na marży, EBITDA i cash flow. Ponadto, już w II kwartale 2017 r. spółka zaprezentuje platformę ABC Data Cloud, autorski marketplace dedykowany sprzedaży usług w modelu cloud computingu.
— To aktualnie jeden z najbardziej perspektywicznych sektorów rynku IT. Nasza platforma będzie wyposażona w szeroką gamę funkcjonalności, wdrożonych z myślą o potrzebach i oczekiwaniach użytkowników. Platformę będzie wyróżniać obecność zarówno polskich, jak i zagranicznych dostawców usług cloudowych. Zdecydowanie będzie to jeden z najmocniejszych debiutów na rynku e-commerce w tym roku — podkreśla Juliusz Niemotko, wiceprezes ABC Data. ABC Data w minionych latach wypłacała najwyższą w Polsce stopę dywidendy. Z uwagi na obecną sytuację rynkową, kiedy tak ważne jest posiadanie odpowiedniego poziomu wolnych środków pieniężnych w spółce, zarząd ABC Data poinformował o rekomendacji Zwyczajnemu Walnemu Zgromadzeniu niewypłacania dywidendy za rok 2016 i przeznaczeniu zysku netto na nabycie akcji własnych spółki i kapitał zapasowy. W ocenie zarządu przy obecnej sytuacji rynkowej inna rekomendacja byłaby po prostu nieracjonalna. Na raport spółki zareagował rynek, a wartość kursu akcji obniżyła się o kilka procent.
— Uważamy, że obecna cena akcji spółki znacząco odbiega od ich realnej wartości — mówi Ilona Weiss, prezes zarządu spółki. W tym roku spółka bardziej będzie się koncentrować na marży, EBITDA i cash flow niż na budowaniu udziałów w rynku. Wczoraj ABC Data poinformowała o nabyciu ponad 50 tys. akcji spółki przez prezesa zarządu spółki.