Czytasz dzięki

Wyspy na krótkoterminowy najem

opublikowano: 23-06-2015, 00:00

Są uzupełnieniem regularnej oferty centrum handlowego, jednak ich znaczenie jest niebagatelne.

Zdaniem specjalistów, jeżeli tylko jest taka możliwość, warto wynajmować każde kilka metrów wolnej powierzchni komercyjnej w centrach handlowych, nawet na krótki okres. Dotyczy to tzw. wysp handlowych, czyli stoisk wynajmowanych właśnie krótkoterminowo, w przypadku których czynsz zazwyczaj liczony jest od stoiska, a nie od zajmowanej przez nie powierzchni. Przychody z działania wysp handlowych to kilka procent rocznego budżetu galerii.

DO NAMYSŁU:
DO NAMYSŁU:
Gdy inwestor wyznaczy już miejsca, gdzie staną stoiska najmu krótkoterminowego, powinien zastanowić się, jaką strategię wizualną przyjąć — mówi Krzysztof Brączek, dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała.
ARC

Odpowiednie zaplanowanie komercjalizacji takich stoisk, ma poza tym spory wpływ na to, jak klienci odbierają ofertę centrum. Asortyment powinien być uzupełnieniem oferty regularnych najemców. Są to zwykle usługi, drobny handel, banki, poczta, mniejsze punkty gastronomiczne itd. Taka wyspa nie może przeszkadzać klientom w poruszaniu się po galerii, nie może zastawiać drzwi czy witryny sklepowej, nie może też stać zbyt blisko bezpośredniej konkurencji. W większości centrów handlowych przyjęto pewne standardy, które określają, jakie parametry musi spełnić stoisko, aby mogło znaleźć się w pasażu galerii.

— Przyjęliśmy regułę, że wysokość takiej wyspy to maksymalnie 1,50-1,60 m, a powierzchnia nie może przekraczać kilku metrów kwadratowych. Jako zarządca dbamy również o to, by stoisko spełniało wysokie standardy estetyczne, aby w otoczeniu firmowych witryn znanych marek nie wprowadzać chaosu. Ważne jest, aby zadbać o takie ustawienie, ponieważ liczy się każdy metr, a stoisko nie może przeszkadzać w swobodnym dostępie do lokali handlowych ani ograniczać widoczności. Zwracamy także uwagę, aby w miarę możliwości oferta stoisk była uzupełnieniem oferty lokali handlowych — mówi Zbigniew Nowak, dyrektor Gemini Park Tarnów.

Ważne, aby inwestor dobrze przemyślał rozmieszczenie wysp handlowych, żeby zapewnić możliwość doprowadzenia do nich wszystkich niezbędnych mediów (przyłącze prądu, łącze internetowe, dostęp do wody itp.). W centrach nowszej generacji te instalacje nie są widoczne, ponieważ standardem jest podłączanie ich z poziomu podłogi.

— Gdy inwestor wyznaczy już miejsca, gdzie staną stoiska najmu krótkoterminowego, powinien zastanowić się, jaką strategię wizualną przyjąć. Są różne podejścia, można pozwolić na całkowitą dowolność w projektowaniu stoisk przez najemców albo zdecydować, że samemu projektuje się i buduje wyspy handlowe, według jednego ustalonego wzorca. Można też zaprojektować jeden ogólny wzorzec, ale za każdym razem dostosowywać go do potrzeb konkretnego najemcy. Przykładowo w Gemini Park Bielsko-Biała każdorazowo konsultujemy z najemcą wygląd oraz możliwe ulokowanie stoiska — opowiada Krzysztof Brączek, dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane