
Do rozmowy o najbliższych miesiącach w funkcjonowaniu biznesu zaprosiliśmy przedstawicieli z różnych branż. I tak w debacie zorganizowanej przez https://www.capital24tv.pl/o sukcesach i nowych wyzwaniach wzięli udział: Beata Drzazga, założycielka i prezes BetaMed SA, właścicielka wielu firm w tym Drzazga Clinic i Dono da Scheggia w Polsce, BetaNest Electronics i BetaInvest LLC w Miami, wizjoner, doradca biznesowy i życiowy, dziekan wydziału medycznego Akademii Górnośląskiej oraz Robert Szyman, dyrektor generalny, Polski Związek Przetwórców Tworzyw Sztucznych, a także Agata Matyj, Communication Project Leader, FORVIA.
- Rok 2022 przyniósł wiele wyzwań. Był trudny z punktu widzenia emocjonalnego, ekonomicznego, gospodarczego, ekologicznego, czy biznesowego. Powodów i obszarów wyzwań jest niezliczenie dużo, właściwie coraz więcej. Zaczynając od niestabilnych łańcuchów dostaw, kryzysu na rynku półprzewodników, pandemii aż po globalny kryzys gospodarczy. Do tego warto dodać: stale rosnące koszty, inflację, kryzys klimatyczny czy nawet niestabilność zatrudnienia związaną z niepewną przyszłością firm. Wszystkie powyższe przykłady idealnie odzwierciedlają w jak dynamicznej, niepewnej i niestabilnej rzeczywistości teraz żyjemy. Dotyczy to również przedsiębiorców. W szczególnie trudnym położeniu znalazły się firmy z sektora przemysłowego. To dla nich największym wyzwaniem w nadchodzącym roku będzie mierzenie się z kryzysem gospodarczym i optymalizacją kosztów versus kryzys klimatyczny, który dotknie nas wszystkich. Działania proekologiczne wiążą się z modernizacją dotychczasowej infrastruktury, inwestycjami, a co za tym idzie z kosztami. Jednak patrząc długofalowo, firmy muszą już teraz w swoich działaniach skupiać się na obniżaniu emisji CO 2 . Realizować je konsekwentnie i świadomie oceniać postępy. W przeciwnym razie jest to droga donikąd. Zaprzestanie tych aktywności lub ich spowolnienie to niewątpliwie największy błąd jaki firmy mogą obecnie popełnić - mówiła Agata Matyj z Forvia
O tym, że należy zwrócić uwagę na koszty podkreślała Beata Drzazga, ale i jako istotne wskazała podejście do pracownika i uświadomienie, że i pracodawca i jego zespoły mierzą się z problemami, które trzeba wspólnie pokonać i budować biznes razem, a jednocześnie dbać o jakość oferowanych usług.
Na inny istotny dla wszystkich problem zwrócił uwagę Robert Szyman, dyrektor generalny Polskiego Związku Przetwórców Tworzyw Sztucznych: „Fakt, że tworzywa sztuczne związane są z praktycznie każdym aspektem życia społecznego i konsumenckiego (w szczególności jako opakowania produktów), jest niemal oczywisty. Nic więc dziwnego, że branża przetwórstwa tworzyw sztucznych wyraźnie odczuwa polskie realia gospodarcze i ekonomiczne. Wysokie zainteresowanie konsumentów wyrobami z tworzyw sztucznych, w żadnym stopniu nie przekłada się na ich cenę, która w okresie wiosenno-letnim 2022 r. spadła do najniższego poziomu odnotowanego w czerwcu 2020 r. Mimo, że ceny samych surowców spadły, to jednak wartość poszczególnych polimerów do produkcji, jest i tak prawie dwukrotnie wyższa w porównaniu do pierwszych miesięcy pandemii. Niestety wysoki popyt na wyroby z plastiku, nie przekłada się na wzrost ich cen, podczas gdy przetwórcy zmuszeni są do ponoszenia znacznie wyższych kosztów za pozyskanie materiału niezbędnego do produkcji.
- Jak wiadomo, galopująca inflacja, wojna w Ukrainie i przedłużające się zmiany regulacyjne to nie jedyne problemy, z którymi obecnie mierzy się branża przetwórstwa tworzyw sztucznych. Producenci zmuszeni są także skonfrontować się z dynamicznie rosnącymi cenami energii, które dają się we znaki niemal wszystkim sektorom polskiej gospodarki, a zwłaszcza segmentom przetwórczym. Średni udział energii w kosztach produkcyjnych może sięgać nawet 30-35 proc., szczególnie w obszarze recyklingu – mówił Robert Szyman.
Druga debata skupiła się bardziej wokół tematów personalnych. W czasach, gdy obawiamy się o to, że będziemy musieli reorganizować i zwalniać pracowników nasi eksperci mówią z większym optymizmem o tym jak zmienia się rynek zatrudnienia.
O czekających wyzwaniach dla pracowników i samych pracodawców w tym roku rozmawiali: Stefan Karmaza, prezes zarządu VECTIO, Beata Pawłowska, prezes The Untamed Europa Centralna, Zofia Karlikowska-Redzisz, Business System Operations Director, PwC która powdkreśliła, że „ze względu na ograniczoną dostępność specjalistów na rynku oraz z powodu dużej ilości ofert i procesów rekrutacyjnych, w których kandydaci biorą udział, proces rekrutacji uległ znacznemu skróceniu, zwłaszcza w przypadku pracowników z branż IT. To też przekłada się na to, że pracodawcy dużo bardziej aktywnie muszą wychodzić na rynek starając się dotrzeć do szerokiej puli specjalistów. Pracodawca musi podejmować decyzję szybko, a oferta musi być transparentna, kompletna i atrakcyjna, zarówno w aspekcie finansowym, jak i rozwojowym. Kandydaci, rozważając podjęcie pracy, biorą pod uwagę nie tylko renomę firmy i jej pozycję w rankingu najlepszych pracodawców, ale także na wiarygodność, czyli w jakim stopniu firma identyfikuje się ze swoimi wartościami i celami w codziennym działaniu. Chcą także poznać głębiej rolę, w jakiej będą pracować. Ważne stało się, kto jest ich przełożonym, gdyż często przychodzą, aby pracować dla konkretnego szefa. Dlatego w PwC już od kilku lat bardzo mocno inwestujemy w rozwój naszych liderów, by tworzyli takie miejsce pracy, w którym nasi ludzie są doceniani, a ich talenty rozwijane. Otwartość, zrozumienie i elastyczność organizacji pracy zastąpiły wcześniejsze bardziej zasadnicze planowanie. Praca zdalna, która w przeszłości była rzadkością, na stałe zagościła jako jeden z modeli zatrudnienia. Pandemia znacznie przyspieszyła te zmiany. Praca hybrydowa to teraz nasza codzienność. Stare już nie wróci. Zmieniający się rynek wprowadził zmiany w obszarze wymagań co do dyspozycyjności pracownika. Kilkanaście lat temu praca w firmie konsultingowej domyślnie oznaczała ciągłą dostępność. W ostatnich latach dużą uwagę zwraca się na zachowanie właściwej równowagi między życiem osobistym i zawodowym. Na podstawie cyklicznie przeprowadzanych badań satysfakcji i opinii pracowników, PwC systematycznie modyfikuje dostępną dla nich ofertę benefitową poszerzając ją o nowe obszary. Wdrażane są liczne inicjatywy Well-being. Jedną z nich jest np. program Workation, umożliwiający wykonywanie pracy z miejsca wakacyjnego z Polski i zagranicy.”
Pracodawcy poszukują tez różnych usprawnień, które wesprą działy HR, kadry w codziennym sprawnym funkcjonowaniu, o czym mówił Stefan Karmaza: Na podstawie doświadczeń naszych klientów, korzystających z rozwiązań firmy Vectio, możemy zaobserwować bardzo duże zainteresowanie modułami aktywnie wspierającymi pracę działów HR. W oparciu na Vectio Business Platform można podzielić dostępne moduły na trzy obszary. Z jednej strony rozwiązania wspierające procesy związane z pracą HR Business Partnerów, czyli takie procesy jak – On boarding, Off boarding pracownika, automatyzacja i digitalizacja procesu zbierania danych od momentu deklaracji nawiązania współpracy pomiędzy firmą i przyszłym pracownikiem jak i jego pierwsze dni, kiedy przychodzi do nowej pracy. W tym przypadku mówimy o elektronicznych formularzach automatyzujących obsługę danych osobowych kandydata, obsługa benefitów, ubezpieczeń etc. Z drugiej strony mamy wdrożone procesy i funkcjonalności wspierające Dział Kadr, czyli bliżej twardego HR. W tym przypadku mówimy o całkowitym wyeliminowaniu papierów, czyli mamy do czynienia m.in. z elektronicznymi teczkami osobowymi. Z trzeciej strony nasi kliencie korzystając z gotowych modułów, które zwiększają motywację Pracowników, dają im poczucie realnego wpływu na rozwój oraz kierunek, w którym podąża firma. W tym przypadku mówimy o modułach Vectio Business Platform, które obsługują takie procesy jak Ciągłe Doskonalenie, czy coraz popularniejsze podejście KAIZEN w ramach Lean Management and Manufactoring.
Więcej na stronach Capital24tv.pl

