Wyzwania: surowiec i sprzedaż

01-01-2018, 22:00
aktualizacja: 01-01-2018, 22:12

Każda firma meblarska ma swojego konika — jedne chcą rozbudować sieć stacjonarną, inne — rosnąć w wirtualnej. Wszystkie łączy jedno — drewno.

Polskie meblarstwo odpowiada za ok. 2 proc. naszego PKB. Jest to też jedna z polskich specjalności eksportowych. Więcej mebli niż nasz kraj sprzedają za granicę tylko Chiny, Niemcy i Włosi. Polscy producenci wysyłają swoje produkty głównie do państw Europy Zachodniej — przede wszystkim do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji — ale również do Czech, Rosji, a także do tak egzotycznych krajów jak Brazylia czy Zjednoczone Emiraty Arabskie. Dynamiczny rozwój produkcji rodzi kłopoty — głównie w postaci dostępności surowca. Chodzi przede wszystkim o drewno pozyskiwane przez Lasy Państwowe (LP). Wprawdzie sprzedaż rośnie z roku na rok — w 2018 r. ma to być aż 44 mld m sześc., czyli o 8,6 proc. więcej niż rok wcześniej — ale drewno wciąż jest towarem deficytowym.

Zobacz więcej

Fot. Forum

— Wyzwaniem w naszej skali działalności będzie dostępność surowca i jego ceny — mówi Wojciech Waligóra, prezes IKEA Industry Poland. W podobnym duchu wypowiadają się przedstawiciele innych firm produkujących meble. Szans na rozpoczynający się rok szef IKEA Industry Poland upatruje natomiast w rosnącej sprzedaży.

— W 2017 r. obserwowaliśmy więcej zamówień niż rok wcześniej. Z optymizmem patrzymy na rok 2018 — deklaruje Wojciech Waligóra. Głównym trendem w fabrykach IKEA będzie w tym roku dalsza automatyzacja produkcji. Negatywnie na branżę meblarską może wpłynąć w 2018 r. zakaz handlu w dwie niedziele w miesiącu. Nad rozwiązaniem głowią się wszystkie firmy handlujące artykułami wyposażenia wnętrz.

— Zakaz znacząco wpłynie na zmianę modelu zakupowego w branży meblarskiej. Dlatego już teraz inwestujemy w rozwiązania, które pomogą nam płynnie dostosować się do nowych potrzeb i oczekiwań nabywców — mówi Przemysław Gurban, dyrektor operacyjny Agaty.

Firma konsekwentnie otwiera salony w całej Polsce (pod koniec 2017 r. uruchomiła 23) i podtrzymuje plany powiększania sieci o trzy placówki rocznie. Jak twierdzi Przemysław Gurban, sprzedaż rośnie, a firma liczy, że ten rok nie przyniesie większych zmian. IKEA, która ma obecnie w Polsce 10 salonów, za największe wyzwanie w 2018 r. uważa dalszy rozwój sprzedaży wielokanałowej.

— W IKEA Retail będziemy się skupiać na tym, aby umożliwić klientom robienie zakupów tak, jak jest im najwygodniej. Uruchomiliśmy już sprzedaż mebli na telefon i przez internet, rozwijamy sieć sklepów stacjonarnych, a także punktów odbioru zamówień — mówi Katarzyna Balashov, dyrektor ds. komunikacji IKEA Retail.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Wyzwania: surowiec i sprzedaż