Wzrost eksportu wyhamował

Rafał FabisiakRafał Fabisiak
opublikowano: 2014-08-28 00:00

Po rekordowym marcu 2014 r. eksport przemysłu motoryzacyjnego zaliczył pierwszy miesięczny spadek. Ale wrócił na prostą.

Po kilkumiesięcznej passie branża automotive zanotowała w kwietniu 2014 r. pierwszy od listopada 2013 r. spadek wartości eksportu (rok do roku). Wówczas za granicę branża wyeksportowała towary za 1,57 mld euro, czyli o 9,5 proc. mniej niż w kwietniu 2013 r. Według danych AutomotiveSuppliers. pl w maju 2014 r. udało się wrócić do lepszych wyników i wartość eksportu sięgnęła 1,6 mld euro, choć wzrost w porównaniu do maja 2013 r. wyniósł tylko 1,3 proc.

None
None

Niewiele lepszy maj

Nie jest zaskoczeniem, że silną pozycję w eksporcie mają producenci części i akcesoriów samochodowych. Nawet w spadkowym kwietniu 2014 r. udało im się wypracować sprzedaż za granicę za 662 mln euro, o 0,4 proc. lepszą niż rok wcześniej. W maju wzrost był już dwucyfrowy (o 12,5 proc.), a wartość eksportu komponentów osiągnęła 590 mln euro. Jak zwykle większość tych produktów (prawie 90 proc.) trafiła na rynki UE, a wzrost eksportu na nie wyniósł 14 proc. rok do roku. Eksport aut osobowych i towarowo-osobowych po ponad 10 proc. spadku w kwietniuosiągnął w maju wartość 465 mln euro. Wprawdzie to też mniej niż rok wcześniej, ale tylko o 0,2 proc. Struktura eksportu jest tu podobna jak w przypadku części — 90 proc. aut trafia do UE (wzrost o 7 proc. w porównaniu do maja 2013 r.). Z głównych grup produktowych w maju udało się też wyeksportować o 3,3 proc. więcej silników wysokoprężnych, a wartość tej sprzedaży wyniosła ponad 168 mln euro.

Słabsze pięć miesięcy

Po pierwszych pięciu miesiącach eksport branży motoryzacyjnej osiągnął wartość 7,77 mld euro, co oznacza niewielki, bo o 0,78 proc., wzrost porównaniu do takiego samego okresu 2013 r. Do UE trafiło 78,6 proc. produktów sektora automotive sprzedanych za granicę, ale eksport na ten rynek od stycznia do maja był mniejszy o 2,3 proc. niż rok wcześniej. Eksport do krajów pozaunijnych wzrósł za to o prawie 14 proc. Największym partnerem handlowym ulokowanego w Polsce przemysłu motoryzacyjnegopozostają Niemcy, gdzie trafia prawie co trzeci wyeksportowany produkt sektora. Od stycznia do maja eksport do zachodniego sąsiada wyniósł ponad 2,4 mld euro i wzrósł o 6 proc. rok do roku. Największy wzrost eksportu odnotowano jednak w przypadku ósmego co do wartości rynku zbytu, czyli Węgier. Sprzedano tam aż o 58 proc. aut i podzespołów więcej ni z rok wcześniej. Przez pięć miesięcy 2014 r. udało się wyeksportować komponenty i akcesoria do aut za 3 mld euro, czyli o 2,3 proc. więcej niż przed rokiem. W przypadku samochodów osobowych i towarowo-osobowych eksport osiągnął wartość 2,1 mld euro, czyli o 4,4 proc. niższą niż w takim samym okresie 2013 r. Wartość silników wysokoprężnych wywiezionych za granicę wyniosła 926 mld euro, też mniej, ale tylko o 0,2 proc. AutomotiveSuppliers.pl prognozuje, że na koniec 2014 r. wartość eksportu sektora automotive przekroczy 19 mld euro.