Z konkurencją powalczą innowacjami

W małych firmach powiało pesymizmem, ale większości z nich udało się utrzymać pozycję na rynku.

W grudniu ubiegłego roku mikro- i mali przedsiębiorcy byli pełni optymizmu — więcej przedsiębiorców z tego segmentu przewidywało wtedy poprawę sytuacji swoich firm niż jej pogorszenie w pierwszej połowie nowego roku. Niestety, ich przewidywania się nie sprawdziły — w rzeczywistości więcej mikro- i małych firm odnotowało pogorszenie sytuacji niż jej poprawę — wynika z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net, przeprowadzonego w czerwcu na 1419 firmach.

50,3 proc. z nich to jednoosobowe działalności gospodarcze, 43,2 proc. zatrudnia do 9 osób, a pozostałe wykorzystanie nowych form promocji/reklamyzakup nowych maszyn/sprzętupozyskanie dodatkowego finansowaniazmiana lokalizacji/rozszerzenie rynków zbytuobniżenie poziomu cen dzięki niższym kosztom zdobycie nowych źródeł surowców 6,5 proc. od 10 do 49 pracowników. Głównym powodem takiego scenariusza jest większa konkurencja na rynku, która wymusza obniżanie cen. Przedsiębiorcy cierpią także z powodu wzrostu kosztów prowadzenia działalności. Część firm zauważyła jednak także ożywienie — sytuacja 25 proc. badanych poprawiła się w I połowie tego roku, przede wszystkim z powodu wzrostu popytu.

Ponadto, pomimo trudności, większości badanych firm udało się utrzymać pozycję na rynku — żadnych zmian w tym zakresie nie odnotowało ponad 60 proc. badanych, a pozycja 25,7 proc. się poprawiła. Ponadto mikroi małe firmy częściej zatrudniały pracowników (11,4 proc.) niż ich zwalniały (11,1 proc.). Do tego, pomimo, że ostatnie przewidywania się nie sprawdziły, większość przedsiębiorcówwciąż pozostaje optymistami co do przyszłości.

Połowa jest zdania, że sytuacja ich firm w drugiej połowie tego roku pozostanie bez zmian, a 28,4 proc. oczekuje jej poprawy. Ponadto prawie 2/3 przedsiębiorców uważa, że w drugim półroczu utrzyma poziom cen, choć nadalwięcej firm (22,4 proc.) przewiduje ich spadek, niż wzrost (14,7 proc.).

Natomiast co do poziomu sprzedaży niemal tyle samo firm jest zdania, że nastąpi jej spadek (24,8 proc.), co tych, które uważają, że wzrośnie (24,9 proc.). Ponadto firmy jeszcze częściej planują zatrudniać(16,1 proc.) niż zwalniać (9,2 proc.). Przedsiębiorców zapytano również o działania, które pomogą im w budowaniu przewagi wśród konkurencji w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Okazuje się, że w większym stopniu chcą oni tego dokonać wdrażaniem innowacji (wprowadzenie nowych usług czy produktów do oferty albo wykorzystanie nowych form promocji albo reklamy) niż opierając się na inwestycjach w środki trwałe. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Z konkurencją powalczą innowacjami