Z Opoczna i Cersanitu powstanie krajowy gigant

Katarzyna Sadowska
opublikowano: 15-11-2007, 00:00

Po wchłonięciu Opoczna grupa Cersanitu będzie mieć ponad 40-procentowy udział w polskim rynku.

Po wchłonięciu Opoczna grupa Cersanitu będzie mieć ponad 40-procentowy udział w polskim rynku.

Inwestorzy pozytywnie zareagowali na informacje o zażegnaniu konfliktu między Michałem Sołowowem, głównym akcjonariuszem Cersanitu, a instytucjami finansowymi zaangażowanymi w Opoczno. Wczoraj kursy obu spółek szły w górę, by zakończyć sesję 2,1-procentowym wzrostem w przypadku Opoczna oraz 1,6-procentowym spadkiem Cersanitu.

Finansowi przyklasnęli

Akcjonariusze, reprezentujący w sumie około 72 proc. kapitału Opoczna, w tym Cersanit z pakietem ponad 48 proc., ustalili, że ceramiczne spółki się połączą. Parytet wymiany papierów wynosi 1,33 — za trzy walory Opoczna inwestorzy otrzymają cztery nowe papiery Cersanitu.

— Pomysł fuzji bardzo nam się podoba. Od początku mówiliśmy, że to najlepsze rozwiązanie dla wszystkich akcjonariuszy. Warunki zaproponowane przez większościowego akcjonariusza to rozsądny kompromis — mówi Cezary Iwański, wiceprezes Pioneer Pekao Investment Management, największego inwestora finansowego w akcjonariacie Opoczna.

Taki obrót spraw oznacza, że dzisiejsze NWZA Opoczna, którego zwołania żądali finansowi, zbuntowani przeciwko planom sprzedaży zakładów produkcyjnych spółki największemu akcjonariuszowi, jest właściwie bezzasadne. Porządek obrad zakładał wprowadzenie zmian w radzie nadzorczej producenta płytek i powołanie biegłego do sporządzenia ponownej wyceny aktywów produkcyjnych.

— Wszystko wskazuje na to, że nie będziemy głosować w tych sprawach, bo nie ma już ku temu podstaw — mówi Mirosław Jędrzejczyk, prezes Cersanitu.

NWZA zakończy się więc zapewne podobnie, jak poprzednie, gdy poparto złożony przez zarząd Opoczna wniosek o niegłosowanie żadnej z uchwał ujętych w porządku obrad.

Ekspansja kosztuje

Po inkorporacji Opoczna (bo tak formalnie ma wyglądać transakcja) grupa Cersanitu będzie mieć ponad 40-procentowy udział w polskim rynku płytek pod względem sprzedaży i będzie niekwestionowanym liderem.

— Podkreślam, że zamierzamy utrzymać obie marki i oddzielne struktury handlowe — mówi Mirosław Jędrzejczyk.

Strategia grupy zakłada też ekspansję, aby w regionie (np. Ukraina, Rosja i Pribałtyka) osiągnąć co najmniej 30-procentowy udział w rynku. Ma to być możliwe dzięki budowie własnych sieci dystrybucji i rozwojowi mocy wytwórczych. Na razie ekspansja jednak kosztuje. Skonsolidowane przychody Cersanitu za III kwartał wzrosły do 394,4 mln zł z 220,6 mln zł w tym samym okresie przed rokiem, ale zysk przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej spadł do 41,3 mln zł z 48,9 mln zł. Wyniki pogrążyły przede wszystkim ujemne różnice kursowe i koszty kredytowania inwestycji.

Opoczno zanotowało natomiast w III kwartale 159,2 mln zł przychodów wobec 140,8 mln zł przed rokiem i zarobiło na czysto 16,9 mln zł wobec 9,1 mln zł zysku przed rokiem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Sadowska

Polecane