Dotacja na działania reklamowe
Małe i duże przedsiębiorstwa mogą się starać o unijne pieniądze na działania marketingowe, PR i promocyjne.
Przed niespełna dwoma tygodniami Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) rozstrzygnęła przetarg na przygotowanie, realizację i koordynację kampanii promocyjnej oraz public relations na realizację własnych działań w ramach unijnego Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.
Wygrało go konsorcjum spółek Profit System i "No Name". Koszt realizacji to 235 tys. zł brutto. To jeden z przykładów, jak przedsiębiorcy mogą dostać unijne pieniądze przeznaczone na usługi reklamowo-marketingowe. Wsparcie dotyczy głównie promocji polskiej gospodarki i przedsiębiorstw w kraju i za jego granicami. Unia Europejska nie rozpieszcza nas jednak finansowo. Na lata 2007-13 dostaliśmy na ten cel w sumie nie więcej niż 600 mln euro.
Małe pole działania
Kto i jak może się o te pieniądze ubiegać?
UE nie finansuje kosztów związanych z bieżącym funkcjonowaniem firm, w tym prowadzonych przez nie działań promocyjnych, marketingowych i reklamowych. W rozumieniu przepisów wspólnotowych druk tysiąca ulotek firmowych nie kwalifikuje się więc do refundacji.
— Co innego, jeśli konieczność druku tych ulotek wynika z tego, że przedsiębiorca jedzie na zagraniczne targi, aby nawiązać tam kontakty gospodarcze. Wtedy wykonanie ulotek mieści się w ramach szerszego pomysłu na promocję firmy i może być przez Unię finansowane — wyjaśnia Maciej Salamon, menedżer ds. funduszy unijnych w firmie doradczej Eficom European and Financial Consulting.
Takie — dodajmy, że pośrednie — wsparcie działań reklamowych może być refundowane z priorytetu 6. (Polska gospodarka na rynku międzynarodowym) w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG). O ponad 410 mln euro mogą się ubiegać np. mali i średni przedsiębiorcy, prowadzący skromną działalność eksportową lub ci, którzy dopiero ją planują (działanie 6.1. — Paszport do eksportu).
— Program obejmuje opracowanie tzw. planu rozwoju eksportu firmy. Jego elementem jest m.in. strategia promocyjno-marketingowa, udział w targach, wystawach branżowych i w misjach zagranicznych — informuje Stanisław Krakowski z biura ds. komunikacji społecznej i mediów w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.
Pierwszy nabór wniosków do tego działania ruszył w wakacje. Decyzja o tym, kto i jakie dofinansowanie otrzymał, jeszcze nie zapadła. Jednorazowa dotacja to maksymalnie 150 tys. zł.
Marka: Polska
Niestety, także w innych działaniach PO IG, przedsiębiorcy nie mogą się ubiegać o dofinansowanie na własne projekty, a tylko startować w przetargach ogłaszanych przez korzystających z programu. Jednym z nich jest Polska Organizacja Turystyczna (POT), która w ramach działania 6.3. (Promocja turystycznych walorów Polski) prowadzi wieloletni projekt stworzenia strategii promocji kraju. Obejmuje on badania i analizy marketingowe, promocję produktów turystycznych i kampanie reklamowe Polski. Jedna z nich pod hasłem "Zarabiaj na turystyce" ruszyła w połowie września w Warszawie. W jej ramach w centrum stolicy możemy podziwiać serię billboardów oraz leżaki z hasłem kampanii rozłożone na Krakowskim Przedmieściu.
POT odpowiada też za realizację działania 6.4. (Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym). Skorzystać z niego mogą m.in. spółki, które nie działają dla osiągnięcia zysku, lecz uczestniczą w realizacji projektów o wartości powyżej 10 mln zł. Pierwsza edycja konkursu, w którym do rozdania jest 138 mln euro (w latach 2007-2013), zakończyła się pod koniec sierpnia. Wsparcie finansowe uzyskało 14 projektów.
Jeszcze innym sposobem zdobycia — tym razem w sposób pośredni — unijnych dotacji przez agencje reklamowe i marketingowe, wiąże się z działaniem 6.5. Dotyczy ono promocji polskiej gospodarki na rynku międzynarodowym i obejmuje badania wizerunkowe kraju i organizację akcji informacyjno-promocyjnych.
— Pierwsze przetargi na pomysł i realizację kampanii reklamowej promującej nasz kraj i jego atrakcje turystyczne ogłosiliśmy już w marcu — mówi Karina Milan, dyrektor departamentu wdrażania funduszy strukturalnych w POT.
O unijne wsparcie można się także ubiegać z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Do rozdania jest tam 5,88 mln euro. Pierwszy nabór wniosków zaplanowano na czerwiec 2009 r.
— Bezpośrednie wspar- cie działań reklamowych, marketingowych i promocyjnych firm eksportujących i sprzedających na jedno- litym rynku europejskim, poprzez dofinansowanie udziału w targach, wystawach i misjach gospodarczych, będzie można także uzyskać, korzystając z jednego z szesnastu regionalnych programów operacyjnych (RPO) — przypomina Maciej Salamon.
TU NAS POINFORMUJĄ W Ministerstwie Rozwoju Regionalnego działa punkt informacyjny funduszy europejskich na lata 2007-13. Można tam otrzymać wszelkie informacje o sposobach dofinansowania projektów z funduszy unijnych. Pytania można zadawać także telefonicznie 022-626-06-32 lub 626-06-33 lub e-mailem [email protected]. Centrum informacyjne działa także w Ministerstwie Gospodarki e-mail: [email protected]. Z kolei Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła infolinię 0801-332-202; 0801-406-416.