Z pustą kieszenią po kredyt na mieszkanie

Halina Kochalska, Open Finance
opublikowano: 24-11-2010, 15:05

Po kredyty mieszkaniowe przychodzą do  banków coraz bardziej spłukani klienci. Już więcej niż jedna czwarta pożycza pieniądze na niemal całość nieruchomości, a prawie co siódmy bierze nawet więcej niż warte jest mieszkanie - uważają specjaliści Open Finance.

Jeszcze na początku roku banki miały jedynie 12 proc. takich klientów. Reszta dokładała co najmniej 5 proc. ceny zakupu nieruchomości.

Nowy raport Związku Banków Polskich na temat kredytów mieszkaniowych za III kwartał nie pozostawia wątpliwości – gwałtownie ubywa klientów, którzy mają odłożoną część pieniędzy na zakup wymarzonego M. Podczas gdy jeszcze na początku roku jedynie co 3. kredytobiorca brał kredyt na co najmniej 80 proc. wartości nieruchomości, teraz jest to już niemal co 2. Takiej statystyki nie było nawet w czasie boomu kredytowego, wówczas odsetek kredytów na 80 proc. i więcej kosztu zakupu mieszkania sięgał ok. 30 proc.

Szczególną uwagę zwraca fakt, że niemal 14 proc. klientów, czyli dwukrotnie więcej niż na początku roku, kredytuje nie tylko zakup nieruchomości, ale również opłaty około kredytowe i koszty transakcji, czy też wykończenie mieszkania. I to mimo, że klienci w zdecydowanej większości nie wprowadzają się do nowych lokali i pustych ścian. Wciąż zdecydowanie częściej wybierają mieszkania na rynku wtórnym. W 6 największych aglomeracjach Polski  największy udział nowych mieszkań kupowanych na kredyt da się zauważyć w Gdańsku i Krakowie, a i tak jest to odpowiednio 28 i 27 proc. transakcji. W Łodzi, gdzie nowe lokale kupowane są wyjątkowo niechętnie, odsetek ten sięga 12 proc.


 

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Halina Kochalska, Open Finance

Polecane