Z tworzyw sztucznych prosto do baku

  • Anna Bytniewska
opublikowano: 13-01-2012, 00:00

Genesis Energy przejęła spółkę, która produkuje pionierskie komponenty do paliw. Marzy jej się ogólnopolska sieć sprzedaży

Notowana na NewConnect spółka Genesis Energy, kontrolowana przez Calatrava Capital, zapewnia, że znalazła sposób na poprawę marż dystrybutorów paliw płynnych, które kurczą się wraz ze wzrostem cen hurtowych paliw. I chce na tym zarobić. Potrzebny jest jej kanał sprzedaży — firmy dystrybuujące paliwa. W zamian za ofertę poprawienia rentowności kontrahentów Genesis Energy chce obejmować większościowe udziały. W ten sposób spółka zamierza zbudować holding działający na rynku paliw, energii i recyklingu.

Transakcja wiązana

— Genesis Energy kupiła spółkę Kolgard- -Oil, która ma w Kutnie gotową instalację do przerobu tworzyw sztucznych na komponenty do paliw: benzyny i oleju napędowego. Kolgard-Oil ma też bazę paliwową i instalację do blendowania paliw. Rozmowy z kolejnymi dystrybutorami paliw trwają. Zakładamy, że w tym kwartale Genesis Energy sfinalizuje kolejną transakcję — mówi Paweł Narkiewicz, prezes Calatrava Capital.

Wysokie ceny hurtowe paliw ograniczają marże dystrybutorów paliw.

— Dodając nasze komponenty, mogą je zwiększyć. Skala wzrostu marży zależy od tego, ile komponentu doda się do paliwa. Powinno to być nie mniej niż 10 proc. Zakładamy, że przy 20-procentowym dodatku marża na 1 m sześc. paliwa może wzrosnąć o 200–300 zł w zależności od cen zakupu paliwa na rynku hurtowym — mówi Wojciech Sak, prezes Genesis Energy.

Blendowanie paliw będzie się odbywać w składzie podatkowym, a w momencie dodawania do paliw komponent objęty jest identyczną akcyzą jak paliwo.

Sceptycyzm ekspertów

Problem w tym, że o ile polski ustawodawca uporał się już z kwestią mieszania biokomponentów z paliwami, o komponentach z tworzyw jako odnawialnych źródłach energii jest cisza.

— Produkując komponenty paliwowe z tworzyw, zmniejszamy zapotrzebowanie państwa na importowaną ropę i dokonujemy recyklingu tworzyw, które zamiast zalegać na wysypiskach, trafiają do baków samochodów.Komisja Europejska wprowadza rygorystyczne przepisy dotyczące gospodarki odpadami i obowiązku odzyskiwania surowców wtórnych. Sprawa utylizacji tworzyw sztucznych stanowi jedno z największych wyzwań — podkreśla Wojciech Sak. Eksperci sceptycznie oceniają pomysł biznesu.

— Do tej pory w Polsce nie udało się opracować technologii, która zapewniałaby stabilne parametry jakościowe. Mamy przecież różne typy tworzyw, które trafiają do przerobu. Część zawiera chlor czy barwniki, które mogą obniżać jakość spalania paliw i nie są obojętne dla silnika. Zalecam więc ostrożność — podkreśla Krzysztof Biernat, koordynator Polskiej Platformy Technologicznej Biopaliw i Biokomponentów oraz członek Rady Naukowej Instytutu Paliw i Energii Odnawialnej. Norm jakościowych dla komponentów z tworzyw jeszcze nie ma.

— Nie przeprowadzono badań na silnikach, które potwierdzałyby, że takie komponenty dodawane do paliw są dla nich bezpieczne. Nie określono również parametrów stabilności jakościowej tych komponentów podczas magazynowania i dystrybucji. To kosztowne badania. Bez testów eksploatacyjnych komponenty z tworzyw nie powinny być stosowane w paliwach silnikowych — mówi Wiesław Górski z Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.

Prototyp gotowy

Przedstawiciele Genesis Energy twierdzą, że poradzili sobie z problemami jakościowymi.

— Spełniamy normę jakościową dla diesla EN 590 — podkreśla Wojciech Sak. Od lutego Kolgard-Oil uruchomi produkcję i sprzedaż komponentu z tworzyw.

— Zanim trafią do przerobu, tworzywa są poddawane obróbce: dokładnej segregacji, gdzie eliminuje się zanieczyszczenia w postaci szkła, metali czy papieru, podgrzewaniu i topieniu w parafinie oraz spalaniu substancji lotnych. Zaryzykuję twierdzenie, że mamy jedyną w Polsce instalację, która może wyprodukować czyste komponenty paliwowe. Możemy je blendować bezpośrednio z etyliną, olejem opałowym lub napędowym — mówi Wojciech Sak.

Koszty budowy prototypu sfinansowali poprzedni właściciele Kolgardu. Zabrakło im jednak funduszy, by osiągnąć przemysłową skalę produkcji.

— Genesis Energy i jej partner technologiczny mają wyłączne prawa do tej technologii. Każda kolejna instalacja oparta na tym know how będzie powstawać z naszym udziałem — mówi Wojciech Sak.

Zdaniem ekspertów, w kwestii paliwa z tworzyw sztucznych w Polsce jest jeszcze wiele do zrobienia. — Powstała jedynie mapa drogowa dotycząca rozwoju biopaliw. W niej mówi się również o zwiększeniu wykorzystania paliw produkowanych z odpadów w transporcie i do celów grzewczych. Brakuje jednak zachęt podatkowych, które produkcję takich komponentów uczyniłyby opłacalną — mówi Krzysztof Biernat.

Prawna pustynia

Ministerstwo Gospodarki nie przygotowuje obecnie aktów prawnych dotyczących stosowania komponentów do paliw produkowanych z tworzyw sztucznych lub paliw z tych odpadów. W przypadku komponentów z tworzyw nie ma możliwości zastosowania ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, które muszą być wytworzone z surowców spełniających definicję „biomasy”. Komponenty do paliw wyprodukowane z tworzyw nie wpisują się też w definicję „innych paliw odnawialnych”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bytniewska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu