Za dwa dni poznamy kolejnego Lwa

Agnieszka Ostojska
opublikowano: 25-03-2002, 00:00

Dotychczas spośród firm uwzględnionych w rankingu „Gazele Biznesu” wyłonino już dwa „Lwy wśród pracodawców”, czyli firmy, które w swoich regionach oferują najlepsze systemy benefitów socjalnych dla pracowników. Jako pierwsza nagrodę i tytuł zdobyła firma Odra Przedsiębiorstwo Wyrobów Cukierniczych z Brzegu w województwie opolskim. W województwach Polski zachodniej bezkonkurencyjny okazał się natomiast Instex Przedsiębiorstwo Wielobranżowe z Małomic w woj. lubuskim. Za dobrze opracowane systemy socjalne wyróżniono jeszcze trzy inne firmy. Już 27 marca poznamy najlepszych pracodawców następnych trzech województw: pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i kujawsko-pomorskiego.

Nagrodzone dotychczas przedsiębiorstwa działają w małych miejscowościach, w których bezrobocie często sięga 20 proc. Są one zwykle największymi pracodawcami w regionie. Otrzymanie posady w jednej z tych firm jest postrzegane jako szczególnie lukratywne. Pracownicy cieszą się z pracy nie tylko ze względu na brak innych możliwości zatrudnienia. Te firmy dbają o swoich pracowników.

Polaków motywują do pracy podobne czynniki, dlatego programy świadczeń socjalnych w poszczególnych firmach nie różnią się zbytnio. W czasach zastoju gospodarczego trudno jednak o kreatywność w tej dziedzinie. Najlepsi pracodawcy przede wszystkim zapewniają swoim pracownikom dodatkowe ubezpieczenia. Są one zwykle ogólnie dostępne, a pracownicy partycypują w nich finansowo. Często w przedsiębiorstwie wyróżnia się szczególnie wartościową kadrę, wykupując dla niej dodatkowe benefity finansowe typu plan emerytalny czy ubezpieczenie medyczne. Wśród wyróżnionych firm znalazły się również i takie, w których pracodawca umożliwiał pracownikom prowadzenie własnego rachunku inwestycyjnego. Do standardowych form pomocy stosowanych w firmach zalicza się nisko oprocentowane pożyczki, zapomogi. Firmy coraz częściej pomagają pracownikom w zakupie mieszkania, udzielając im kredytów lub żyrując przy ich zaciąganiu.

— Pracownikom trzeba pozwolić skupić się na pracy. Pomoc, choć niewielka pomoże mu docenić pracodawcę i zmobilizuje do dalszych wysiłków i starań — przekonuje Elżbieta Ślęczka, kierownik do spraw osobowych z Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Instex — laureata wśród firm Polski zachodniej.

W większości świadczeń pracownicy partycypują finansowo. Często rola pracodawcy ogranicza się jedynie do stworzenia zatrudnionym możliwości skorzystania z istniejącej już na rynku oferty produktów finansowych.

Według dotychczasowych laureatów konkursu „Lew wśród pracodawców”, ten poziom świadczeń socjalnych powinien zadowolić zatrudnione w firmie osoby.

— Podaż siły roboczej jest obecnie duża. W takich czasach nieetyczne byłoby rozpieszczanie pracowników. Jednak należy docenić ich pracę i pozwolić, aby poczuli się bezpiecznie. Dobrych fachowców mimo wielu chętnych do pracy nadal brakuje —przyznaje Waldemar Zyśk, kierownik do spraw personalnych w firmie Szewos inż. Andrzej Wosik PPH z Częstochowy — jednego z wyróżnionych w konkursie podmiotów.

Według niego, szczególnie ważne jest, aby w czasach kryzysu zapewnić pracownikowi bezpieczeństwo.

Nagrodzone Gazele twierdzą zgodnie, że w interesie firmy leży to, aby pracownicy nie nadali pracy charakteru poczekalni i nie odeszli w czasie lepszej koniunktury do firmy oferującej im lepsze warunki. Opinia złego pracodawcy kosztuje w rezultacie więcej, niż wykreowanie wizerunku firmy przyjaznej pracownikowi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Ostojska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu