Za granicą

Magdalena Kozmana
opublikowano: 1999-05-04 00:00

Volvo znowu powiększa udziały w Scanii

Szwedzki producent pojazdów Volvo po raz kolejny kupił udziały w konkurencyjnej Scanii, produkującej autobusy i ciężarówki. Obecnie Volvo posiada już 15,6 proc. kapitału Scanii, co daje 15,1 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Główny udziałowiec Scanii Investor jest przeciwny inwestycjom konkurencji w spółkę, która odrzuciła możliwości współpracy z Volvo. Mimo to, firma ta zamierza nadal skupować akcje Scanii. MAK

Przeciw niebezpiecznym przewoźnikom

Główne linie lotnicze na rynku amerykańskim, przy współpracy Departamentu Obrony i Transportu, zamierzają podjąć kroki, by zwiększyć bezpieczeństwo lotów. Chodzi tu przede wszystkim o ich partnerów, z którymi podpisali umowy code-share. Jak się okazuje, często ci przewoźnicy nie spełniają wymogów bezpieczeństwa narzucanych przez dana linię, z którą podpisały umowę. Tymczasem praktyka podpisywania umów code-share rozszerza się bardzo szybko na Azję, Afrykę i Amerykę Łacińską, gdzie aż roi się od niebezpiecznych linii lotniczych.

Jedynym amerykańskim przewoźnikiem lotniczym, z którym LOT podpisał umowę są American Airlines. MAK

Włochy przechodzą na statystykę unijną

Narodowe Biuro Statystyki Włoch zmieniło metody obliczeń produktu krajowego brutto na zgodne z jednolitym systemem europejskim, wprowadzonym w 1995 roku. W ten sposób pojawiły się nowe dane o wzroście PKB Włoch — w 1998 roku wyniósł on 1,3 proc. zamiast 1,4 proc, zaś bezrobocie wzrosło o 1 proc., zamiast 0,7 proc., jak obliczano według starej metody. MAK

Zurich zyskał na fuzji z Anglikami

Zurich Financial Services, jedna z największych na świecie grup ubezpieczeniowych, ogłosił wyniki finansowe za 1998. W tym okresie jego zysk netto przed opodatkowaniem wyniósł 2,8 mld USD (11 mld zł) i był o 25,3 proc. większy niż przed rokiem. Od tej sumy należy jednak odjąć 2 mld USD (8 mld zł) — jest to koszt fuzji z B.A.T.

Zurich Financial Services w 57 proc. jest własnością notowanego na giełdzie w Szwajcarii Zurich Allied, zaś w 43 proc. należy do notowanego w Londynie Allied Zurich.

Firma założyła spółkę oraz fundusz emerytalny w Polsce. MAK

Krótki wzrost cen miedzi i aluminium

Ceny aluminium i miedzi na światowych giełdach wzrastają już od kilku dni. Za tonę miedzi w piątek rano na giełdzie w Londynie płacono 1600 USD (6400 zł) — cenę najwyższą od 23 listopada.

Analitycy są zdania, że wkrótce metal ten osiągnie poziom 1635 USD. Potem jego cena zapewne spadnie.

Za tonę aluminium płacono wczesnym piątkowym rankiem na London Metal Exchange 1367 USD (5468 zł). Zdaniem analityków, wzrost cen metalu został spowodowany tylko aktywnością kupujących pod koniec tygodnia. MAK