Za granicą
ABN Ambro ma internetowe plany
Przedstawiciele holenderskiego banku ABN Ambro ogłosili, że jego ubiegłoroczny zysk netto wzrósł o 40,6 proc. i wyniósł 2,57 mld EUR (10,5 mld zł). Wcześniejsze przewidywania mówiły o mniejszych zyskach. ABN liczy, że ten korzystny trend uda się utrzymać również w tym roku. Holenderski bank ogłosił również, że chce zainwestować w bankowość elektroniczną 1,8 mld EUR (7,39 mld zł). Reuters, TK
Citigroup traci dyrektora finansowego
Heidi Miller, dyrektor finansowa Citigroup — największej grupy finansowej na świecie — przejdzie do internetowej firmy Priceline. Specjalizującej się w handlu elektronicznym, oferując towary od biletów lotniczych do artykułów spożywczych. Z giganta o zyskach na poziomie 10 mld USD (40,9 mld zł), zatrudniającego 160 tys. ludzi w 100 krajach, pani Miller przechodzi do firmy, która zatrudnia 340 pracowników i w 1999 r. miała 482,4 mln USD obrotu (1,97 mld zł). Odchodzenie najlepszych menedżerów do nowo powstających spółek informatycznych staje się zmorą tradycyjnych amerykańskich firm. Branża internetowa kusi nie tylko wysokimi zarobkami, ale także pakietami akcji, których kurs nieustannie rośnie. Reuters, TK
Nie ma zgody między Chinami a UE
Rozmowy między Unią Europejską a Chinami w sprawie wejścia tego państwa do Światowej Organizacji Handlu zostały wczoraj wstrzymane. UE chce zgody Chin na to, by zagraniczne firmy mogły posiadać do 51 proc. kapitału w chińskich spółkach telefonii komórkowej. Pekin upiera się przy 49 proc., tak jak ustalił w rozmowach ze Stanami Zjednoczonymi. Amerykanom bardziej zależało na branży internetowej, w której Europejczycy nie są jednak tak bardzo zaawansowani. Liczba użytkowników telefonów komórkowych w Chinach podwoiła się w ciągu ostatniego roku, osiągając poziom 43 mln.
UE domaga się także od Chin zwiększenia liczby licencji dla europejskich firm ubezpieczeniowych oraz mniejszych ceł na towary,,piętnastki”. Reuters, MAK
Sabena przynosi straty
Belgijskie linie lotnicze Sabena, członek sojuszu Qualiflyer, do którego należy również LOT, ogłosiły, że strata netto za ubiegły rok wyniosła 14 mln EUR (57,5 mln zł). W 1998 roku Sabena miała 22 mln EUR (90,4 mln zł) zysku. Zarząd belgijskiego przewoźnika uważa, że przyczyną strat jest prawie dwukrotny wzrost cen paliwa, coraz ostrzejsza konkurencja, szczególnie na trasach atlantyckich, a także wojna w Kosowie. Przedstawiciele Sabeny są jednak dobrej myśli, bo linie przewiozły w ubiegłym roku więcej pasażerów i miały większy obrót w porównaniu z 1998 r. SAirGroup, który jest też udziałowcem LOT-u, ma 49,5 proc. akcji Sabeny, ale docelowo chce objąć pakiet większościowy. Nie wiadomo jednak, czy rząd belgijski nie zdecyduje się na sprzedaż posiadanego przez siebie pakietu poprzez giełdę. Swissair dąży do jak najściślejszej integracji siatki połączeń obu linii i stworzenia wspólnego systemu sprzedaży i marketingu. Sojusz opiera się na dwóch dużych portach przesiadkowych — Zurychu i Brukseli. Szwajcarzy chcą, żeby taką rolę w Europie Środkowej pełniło Okęcie. TK
PSA stawia na Europę Centralną
Francuska grupa samochodowa PSA Peugeot Citroen zamierza wzmocnić swoją pozycję w krajach Europy Środkowo-Wschodniej oraz Brazylii, Argentyny, Urugwaju i Paragwaju — powiedział Jean-Martin Folz, prezes koncernu. Udział PSA w samochodowym rynku wschodniej części Europy wzrósł w ubiegłym roku o 22 proc. W ciągu 4-5 lat koncern chce także zaistnieć na rynku amerykańskim oraz azjatyckim, do czego skłaniają go dobre doświadczenia w Chinach. Zysk koncernu za ubiegły rok wzrósł o 51 proc. w porównaniu z 1998 rokiem. MAK
Bonusy dla pracowników Carrefoura
Największa europejska grupa handlowa Carrefour nie zawiodła inwestorów swoimi wynikami handlowymi. Po połączeniu w styczniu 1998 roku z Promodes zysk netto grupy za ubiegły rok wyniósł 915 mln EUR (3,7 mld zł). Daniel Bernard, prezes Carrefoura, zapowiedział podniesienie kapitału grupy o 4-6 mld FRF (2,5-3 mld zł). Nowa emisja akcji będzie zarezerwowana dla zagranicznego personelu Carrefoura. Bernard poinformował także o stworzeniu internetowego portalu, nie podając jednak wartości tej inwestycji. Reuters, MAK
RWE: restrukturyzacja po fuzji
Niemiecki koncern energetyczny RWE zamierza przeznaczyć 1,8 mld EUR (7,4 mld zł) na plan restrukturyzacyjny. Aby zwiększyć zyski, które spadły wraz z pogorszeniem cen w sektorze, w ciągu dwóch lat firma zwolni 10 tys. pracowników. RWE, który po fuzji z VEW stanie się trzecim (po francuskim EdF i włoskim Eni) pod względem wielkości koncernem energetycznym w Europie, zamierza także pozbyć się udziałów w niemieckiej spółce chemicznej Condea. Reuters, MAK