Za granicą

Kozmana Magdalena, Maciejewski Krzysztof, Birnbaum Małgorzata
opublikowano: 2000-09-21 00:00

Za granicą

Balfour Beatty kupuje część Adtranzu

Brytyjska firma konstrukcyjno-inżynieryjna Balfour Beatty kupi za 94 mln GBP (604,4 mln zł) od Adtranzu jego oddział zajmujący się kolejowymi sieciami trakcyjnymi. Spółka ta prowadzi działalność w Niemczech, Austrii, Hiszpanii i Szwecji. Jej roczna sprzedaż wyniosła w ubiegłym roku 290 mln EUR (1,13 mld zł). Balfour poinformował, że chce się stać światowym liderem w produkcji infrastruktury kolejowej.

Wcześniej udziałowiec Adtranzu, DaimlerChrysler, sprzedał swoje udziały w dziale kolejowym kanadyjskiej spółce Bombardier. Balfour powiedział, że Kanadyjczycy zajmą się taborem, podczas gdy dla niego zostaną sieci trakcyjne. Reuters, MAK

Banki francuskie ukarane za zmowę

Francuski urząd do spraw konkurencji ukarał sześć dużych banków za zmowę kartelową dotyczącą renegocjacji kredytów mieszkaniowych w latach 1993-94. Oprócz trzech małych regionalnych banków, które muszą zapłacić niewielkie kwoty, w gronie winowajców znalazły się: Credit Agricole, który musi zapłacić 450 mln FRF (270 mln zł), BNP i Societe Generale płacące po 250 mln FRF (150 mln zł), Credit Lyonnais, ukarany kwotą 100 mln FRF (60 mln zł), Caisse d Epargne, który ma zapłacić 70 mln FRF (42 mln zł) i Credit Mutuel, dla którego kara wysiosła 10 mln FRF (6 mln zł). MAK

Koehler wzywa do ratowania kursu euro

Horst Koehler, dyrektor zarządzający Międzynarodowego Funduszu Walutowego, wezwał wczoraj do interwencji w obronie słabego kursu euro. Dodał, że europejska waluta jest bardzo mocno niedowartościowana, dlatego Europejski Bank Centralny nie powinien traktować interwencji jako tabu. Jego zdaniem, sytuacja nie jest jednak dramatyczna, gdyż podstawy gospodarcze pańsw Eurolandu poprawiły się.

Zdaniem Koehlera, MFW powienien przywiązywać większą wagę do kursów walutowych i kursów wymiany walut. Reuters, MAK

Valeo wpada w kłopoty finansowe

Kurs akcji notowanej w Paryżu spółki Valeo, drugiego w Europie producenta części samochodowych, spadł aż o 13,5 proc., po tym jak jej zarząd ogłosił, że nie uda się zrealizować tegorocznej prognozy finansowej. Szefowie Valeo szacowali, że zysk operacyjny sięgnie 7 proc. wartości całkowitej sprzedaży. Winą za to obarczają ceny surowców i kiepską sprzedaż na rynku amerykańskim.

Francuzi mają w Polsce dwa zakłady pod Krakowem i planują otwarcie kolejnych. Bloomberg, KM

Honda Motor wycofa pół miliona aut

Honda Motor, japoński koncern motoryzacyjny, ogłosił, że pół miliona samochodów wyprodukowanych w jego fabrykach może mieć uszkodzone odtwarzacze stereo oraz wadliwe elementy systemu smarowania silnika. Wycofanie podejrzanych aut pociągnie za sobą wydatek 24 mln USD (około 110,4 mln zł).

Błędy znalezione w Hondach nie zagrażają życiu pasażerów. Mimo to przypadek Hondy wpisuje się niechlubnie w tegoroczną czarną serię japońskich producentów — wystarczy przypomnieć problemy z wadliwymi oponami Bridgestone i wycofanie z rynku blisko miliona pojazdów Mitsubishi. Reuters, KM

Allianz zwiększa udział na rynku w USA

Allianz zamierza podobno złożyć ofertę na zakup najstarszego na świecie towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych Equitable Life. Brytyjska firma została wystawiona na sprzedaż po tym, jak w lipcu przegrała sprawę sądową o wypłatę premii emerytalnych i musi zapłacić 1,5 mld GBP (9,64 mld zł). Brytyjski dziennik „Independent” donosi, że Allianz może dążyć do sfinansowania tej transakcji przez zawarcie umowy reasekuracyjnej. Przedstawiciele Allianz odmówili komentarza. Prudential Plc i CGNU, dwie największe brytyjskie grupy ubezpieczeń na życie, prawdopodobnie też zamierzają złożyć ofertę zakupu Equitable Life. Allianz prowadzi jednocześnie rozmowy z firmą Franklin Resources zajmującą się zarządzaniem aktywami oraz trzema mniejszymi graczami. Reuters, MB

VW może przejąć kontrolę nad Scanią

Volvo, szwedzki producent ciężarówek, chce ostatecznie pozbyć się swojego 45-proc. pakietu udziałów w krajowym konkurencie — Scanii. Szwedzi rozmawiają w tej sprawie z niemieckim Volkswagenem, który może w ten sposób przejąć kontrolę nad Scanią. Na razie Niemcy dysponują 18,7 proc. akcji szwedzkiej spółki, które dają im 34 proc. głosów na WZA

Mats Edenborg, rzecznik Volvo, zapowiedział, że podstawowym kryterium branym pod uwagę w przypadku sprzedaży akcji Scanii będzie cena.

W marcu 2000 roku Komisja Europejska zablokowała fuzję obu szwedzkich producentów. W rękach Volvo pozostały jednak wówczas zakupione wcześniej akcje Scanii. KM