Za ile pokazać się w sieci

Rozmawiał Marcin Zawiśliński
opublikowano: 14-04-2008, 00:00

Najdroższe są reklamy na serwisach biznesowo-finansowych o wąsko sprofilowanych użytkownikach.

Najdroższe są reklamy na serwisach biznesowo-finansowych o wąsko sprofilowanych użytkownikach.

„Puls Biznesu”: Jakie formy reklamy dominują w polskim internecie?

Urszula Czaplarska, kierownik działu sprzedaży Ad.net: Mimo że są dosyć drogie, klienci najczęściej wybierają toplayery (reklama przykrywa treść serwisu i zamyka się automatycznie najpóźniej po 30 sekundach), brandmarki (graficzna reklama przykrywa treść serwisu), rectangle (boks śródtekstowy). Popularne są również bardziej inwazyjne formy reklamy, np. XHTML (reklama ingerująca w rozkład serwisu, np. wszystkie nagłówki sekcji strony zmieniają się na kilka sekund w napis „Puls Biznesu”), screening (połączenie tapety z double billboardem). Na znaczeniu zyskuje także wykorzystywanie wideo w internetowych kampaniach reklamowych. Według raportu CR Media Consulting, w 2006 r. takie reklamy stanowiły około 7 proc. wszystkich, a w 2007 r. było to już 15 proc. Szacuje się, że w tym roku wartość reklamy internetowej w Polsce wzrośnie o 35 proc. w stosunku do roku ubiegłego.

A co wpływa na cenę reklam internetowych?

Kilka czynników: kategoria tematyczna serwisu, na którym klient chce się reklamować, grupa docelowa, do jakiej chce dotrzeć, oraz inwazyjności reklamy wykorzystanej w kampanii. Najdroższe są reklamy na serwisach biznesowo-finansowych o wąsko sprofilowanych użytkownikach. Innymi rodzajami witryn, na których ogromny wpływ na wartość reklamy ma profil użytkownika, są serwisy motoryzacyjne, budowlano-nieruchomościowe i kobiece. Witryny o szerokim profilu użytkownika oferują ceny na umiarkowanym poziomie. Dla przykładu: 100 tys. odsłon z reklamą billboardową na serwisie biznesowym kosztuje 10-12 tys. zł netto. Za tę samą liczbę billboardów na serwisach motoryzacyjnych, nieruchomościowych czy kobiecych trzeba zapłacić 7-9 tys. zł netto. Kampania na witrynach rozrywkowych, społecznościowych, edukacyjnych kosztuje 6-7 tys. zł netto.

Jakie znaczenie ma dobór grupy docelowej?

Internet daje duże możliwości precyzyjnego dotarcia do wybranej grupy osób. Przy doborze powierzchni reklamowej korzystamy m.in. z badania Megapanel PBI/Gemius, za pomocą którego dobieramy najlepiej dopasowane do grupy docelowej serwisy. Jeśli chcemy mocniej sprecyzować grupę witryn, na jakich ma się wyświetlać kampania naszego klienta, to spośród wybranych w badaniu serwisów bierzemy pod uwagę tylko te, które ze względu na prezentowane treści, najlepiej pasują do reklamowanego produktu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rozmawiał Marcin Zawiśliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu