Zakupy mobilne ostatnio przyhamowały

Brak odpowiedniej infrastruktury sklepów i przyzwyczajenia konsumentów wciąż mocno stopują rozwój m-commerce w Polsce.

Zakupy mobilne muszą jeszcze poczekać na swój czas. Dane raportu opracowanego przez Gemius i e-Commerce Polska wskazują, że Polacy wciąż sceptycznie podchodzą do takiej formy kupowania. Podobnie jak przed rokiem, tablety, smartfony lub telefony komórkowe do robienia zakupów wykorzystuje 16 proc. ankietowanych. Potencjał tego kanału sprzedaży jest więc wciąż niewykorzystany, a wina za to w dużej mierze leży po stronie samych przedsiębiorców. Brakuje odpowiedniej infrastruktury.

— Większość sklepów online nie przewidziała na etapie budowania serwisów, że rewolucja mobilna będzie postępować w tak szybkim tempie. Wiele z nich nie pomyślało o stworzeniu wersji dedykowanej urządzeniom mobilnym — zauważa Mateusz Gordon, ekspert Gemiusa w obszarze e-handlu.

Zastanawiać może fakt, że m-commerce w Polsce stanął w miejscu. Z badań wynika, że liczba osób deklarujących zakupy za pośrednictwem systemów mobilnych w 2012 r. jest niemal taka sama jak rok wcześniej. Dla przypomnienia, w 2011 r. odnotowano wzrost o 6 punktów procentowych w stosunku do 2010 r. A zakupy mobilne to łatwy proces — tak przynajmniej uważa 40 proc. respondentów.

Nie bez znaczenia dla rynku jest po prostu strach przed zapłaceniem wyższego rachunku za telefon, co może wynikać np. z nieznajomości lub nierozumienia taryf i sposobu rozliczania się za internet mobilny. Pozostają jeszcze nawyki konsumentów. Wiele osób wciąż częściej korzysta z internetu za pomocą komputera niż urządzenia mobilnego.

— Dane Deloitte pokazują, że co trzeci Polak używa smartfona tylko jako telefonu, a zgodnie z wynikami badań Ernst & Young, korzystanie z aplikacji nie znalazło się nawet w pierwszej piątce usług dodatkowych wykorzystywanych przez posiadaczy smartfonów — zauważa dr Jolanta Tkaczyk z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Zakupy mobilne ostatnio przyhamowały