Zamiast trików, ludzkie podejście

Maciej Jaworski
opublikowano: 25-09-2006, 00:00

Według Anny Tłuściak, wiceprezes Euler Hermes, windykatorzy oprócz interesu zleceniodawcy starają się dostrzegać racje dłużnika.

PB: Czy w środowisku firm windykacyjnych istnieje pojęcie „niekonwencjonalnych metod” ściągania długów?

Anna Tłuściak, wiceprezes firmy Euler Hermes Zarządzanie Ryzykiem: Obecnie można mówić raczej o niekonwencjonalnym podejściu do dłużnika, które w większości przypadków jest zindywidualizowane. Sposób działania firm windykacyjnych powinien dawać szansę przetrwania kontrahentowi, który ma chwilowe problemy płatnicze. Firmy starające się odzyskać swoje należności doskonale wiedzą, jak trudno jest utrzymać pozytywne relacje z dłużnikiem. Zwłaszcza gdy konieczne okazuje się skierowanie sprawy do windykacji. Tymczasem zachowanie dobrych relacji wierzyciel — dłużnik zwiększa szanse spłaty należności.

To nowe podejście jest wynikiem obserwacji rynku oraz zmian zachodzących w różnych branżach. Poznanie specyfiki poszczególnych sektorów rynku umożliwiło dostosowanie działań firm windykacyjnych do konkretnych sytuacji. Wiele przedsiębiorstw dotykają problemy z płynnością finansową. Nie zawsze muszą one prowadzić do upadłości. Stosowanie windykacji w takich firmach zgodnie ze wspomnianą filozofią przynosi pozytywne rezultaty dla całego rynku. Dzięki temu firmy windykacyjne nie będą już postrzegane przez przedsiębiorców jako odpowiednik komornika, ale jako partner, który pomaga przezwyciężyć przejściowe problemy.

Jak zatem powinny wyglądać relacje windykatora z dłużnikami?

Każda technika windykacji, nawet nietypowa, musi być przede wszystkim zgodna z obowiązującym prawem. Prowadząc postępowanie windykacyjne, należy dążyć nie tylko do odzyskania należności wierzyciela, ale również poznać źródło problemu. Tylko wtedy można znaleźć rozwiązanie i pomóc dłużnikowi czyli zrestrukturyzować dług. Pierwszy i najważniejszy krok polega na ustaleniu między wierzycielem a dłużnikiem realnych warunków płatności. Takie postępowanie może doprowadzić do sytuacji, w której strony te znów będą ze sobą współpracować na nowych warunkach. Trudno odzyskać raz utracone zaufanie, jednak profesjonalnie prowadzone negocjacje mogą umożliwić wierzycielowi kontynuację lub ponowne podjęcie współpracy z byłym dłużnikiem w przyszłości.

Co w przypadku gdy dłużnik nie ureguluje swoich zobowiązań i rozpoczyna się postępowanie windykacyjne? W jaki sposób jest prowadzone?

Pierwszym etapem działań jest windykacja biurowa. Jej wysoka skuteczność wynika przede wszystkim z odpowiedniego przeszkolenia pracowników w prowadzeniu negocjacji. Rozpoczynają się one od kontaktu telefonicznego z dłużnikiem. Dzięki dostępowi do dokumentów finansowych możemy poznać możliwości dłużnika. Następnie staramy się znaleźć najlepsze rozwiązanie zarówno dla dłużnika, jak i jego wierzyciela. Obecnie system kompleksowego rozwiązania informatycznego do zarządzania należnościami umożliwia bardzo szybkie przygotowanie wstępnego raportu na temat dłużnika. Na jego podstawie określona zostaje strategia negocjacyjna.

Jeżeli windykacja biurowa okazuje się niewystarczająca, to uruchamiamy procedurę windykacji bezpośredniej. Opiera się ona na osobistych negocjacjach z dłużnikiem, podczas których powstaje indywidualny model spłaty zadłużenia. Przed każdym spotkaniem nasz specjalista zapoznaje się z dotychczasową historią kontaktów z dłużnikiem i wszelkimi dokumentami związanymi z procesem windykacji biurowej. Pracownik prowadzący windykację bezpośrednią pozostaje w stałym kontakcie z pracownikiem biurowym. Ich współpraca jest niezbędna, aby zmaksymalizować efekty działań i przyspieszyć proces windykacji.

Maciej Jaworski Ļ

m.jaworski@pb.pl % 022-333-99-41

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Jaworski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu