Trwa akcja dla hotelarzy i restauratorów, która ma uchronić ich przed oszustami.
Ruszyła kampania „Poznaj swojego kontrahenta”. Prowadzi ją Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB) i Federacja Konsumentów pod patronatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Akcja ma na celu przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom, do których dochodzi podczas różnego rodzaju pokazów. Jest adresowana m.in. do firm wynajmujących sale na takie spotkania, podczas których konsumenci są poddawani manipulacjom — przychodzą na bezpłatne badania albo prezentację, a wychodzą z horrendalniedrogim kompletem garnków, urządzeniem do magnetoterapii czy umową na pakiet usług pseudomedycznych.
Najczęściej spotkania te odbywają się w wynajętych salach, np. w hotelach, restauracjach, domach weselnych, sanatoriach, szkołach czy szpitalach. Na początek organizatorzy kampanii wyślą do prawie 40 tys. hoteli i restauracji ulotki informujące o nieprawidłowościach, do których może dochodzić podczas pokazów handlowych. Przedsiębiorcy znajdą w nich rady, co powinni zweryfikować przed wynajęciem sali kontrahentowi. Na jesień jest zaplanowana druga odsłona akcji. Będzie adresowana m.in. do właścicieli sanatoriów i domów opieki społecznej.
Kampania „Poznaj swojego kontrahenta” ma zwrócić uwagę, że brak zachowania szczególnej ostrożności przy wynajmowaniu pomieszczenia może skutkować przyzwoleniem na nieuczciwe praktyki i oszustwa.
— Mamy informacje o ponad 120 firmach organizujących spotkania, podczas których konsumenci mogą być poddawani nieuczciwym praktykom handlowym. UOKiK na różne sposoby walczy z tym zjawiskiem. W 2018 r. prowadziliśmy ponad 40 postępowań wobec przedsiębiorców sprzedających produkty lub usługi na pokazach. Przygotowaliśmy też pakiet propozycji legislacyjnych, które powinny uporządkować rynek sprzedaży bezpośredniej — mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Podpis: Iwona Jackowska