Zapowiedzi dużego deficytu na rynku platyny

Dorota Sierakowska Analityk surowcowy DM BOŚ
opublikowano: 18-11-2020, 10:36

Optymizm na globalnych rynkach finansowych przełożył się istotnie na notowania platyny. Ostatnie dni na tym rynku to czas wyraźnych zwyżek notowań. O ile tydzień temu notowania tego kruszcu oscylowały w okolicach 860 USD za uncję, to obecnie poruszają się w rejonie 937 USD za uncję.

Popyt na platynę jest generowany przede wszystkim przez branżę samochodową, ponieważ platyna jest wykorzystywana w produkcji katalizatorów samochodowych. Spadek sprzedaży samochodów i obniżenie aktywności kierowców w związku z restrykcjami obowiązującymi w czasie pandemii, negatywnie przełożyły się na popyt na platynę. Niemniej, sytuacja nie jest tak trudna jak oczekiwano.

Według ostatniego raportu kwartalnego, opublikowanego przez World Platinum Investment Council (WPIC), jesienią popyt na platynę ze strony branży samochodowej wyraźnie odżył. Jednak przede wszystkim w całym bieżącym roku wyjątkowo mocny okazał się popyt inwestycyjny na rynku platyny. W rezultacie, tegoroczny popyt na ten kruszec ma sięgnąć 7,9 mln uncji, czyli o pół miliona uncji więcej niż WPIC szacował w poprzednim raporcie.

fot. Bloomberg
fot. Bloomberg

Jednocześnie, podaż platyny prawdopodobnie będzie w tym roku mniejsza niż się spodziewano. Według szacunków WPIC, ma ona wynieść łącznie 6,7 mln uncji, czyli znacznie mniej niż podaż w 2019 roku (8,3 mln uncji) i mniej niż poprzednie prognozy WPIC (7,1 mln uncji). Mniejsza podaż platyny to głównie efekt problemów z jej wydobyciem, związanych z pandemią.

W rezultacie, tegoroczny deficyt na rynku platyny prawdopodobnie wyniesie aż 1,2 mln uncji, podczas gdy wcześniej oczekiwano cztery razy mniejszej wartości. Ten fakt prawdopodobnie będzie sprzyjał wzrostom notowań platyny, zwłaszcza że po kilku latach osuwania się cen tego kruszcu w dół, na rynku platyny nastąpiły także zmiany strukturalne w postaci trwałego wstrzymania wydobycia w niektórych kopalniach.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane