Zarządzają dzięki napędowi z danych

Paulina KostroPaulina Kostro
opublikowano: 2016-08-24 22:00

Przedsiębiorcy, którzy decydują się na Data Driven Business, podejmują skuteczniejsze decyzje sprzedażowe.

Firmy, które opierają się na analizie danych, zarobią w tym roku 400 mld USD. Co więcej, w ich przypadku wskaźnik rocznego wzrostu przychodów będzie oscylował pomiędzy 27 a 40 proc. To 10 razy szybciej niż tempo, w jakim rozwija się globalna gospodarka, wynika z raportu Forrester Insight Driven Business. Zdaniem autorów, tak szybki wzrost przychodów jest łatwy do wytłumaczenia. Wystarczy, że po analizie danych dana firma będzie w stanie przejmować klientów od konkurencji, gdyż będzie lepiej znała ich potrzebyniż przedsiębiorstwa, w których big data nie odgrywa kluczowej roli w badaniu rynku.

To dopiero początek

— W ostatnich latach wielu naszych klientów z niewielkich lub średnich firm przekształciło się w duże, kilkusetosobowe przedsiębiorstwa, często działające w skali globalnej. To efekt bardzo dobrego zarządzania opartego na analizie danych pochodzących z wielu źródeł. Pamiętajmy, że wiele obszarów w firmach nie jest jeszcze zinformatyzowanych, czego doskonałym przykładem może być choćby HR. Tu analityka dopiero zaczyna być wykorzystywana. Pole do poprawy wskaźników jest więc wciąż duże — mówi Andrzej Morawski, wiceprezes BPSC. Biznes napędzany danymi powoli staje się rzeczywistością. Świadczą o tym chociażby działania warszawskiej spółki Cloud Technologies, która w sierpniu tego roku uruchomiła największą w Europie hurtownię danych OnAudience.com.

— Dotychczas w zasięgu naszych narzędzi znajdowało się ponad 100 mln urządzeń, blisko 20 mln realnych użytkowników oraz 500 tys. witryn internetowych. Jednak nasza nowa platforma DMP ma dużo większe możliwości. OnAudience.com jest w stanie przetwarzać nawet stukrotnie większą liczbę danych. Szacujemy, że do końca tego roku przekroczymy poziom 3 mld cookies. Będąc właścicielem takiej ilości danych, staniemy się największym graczem na rynku Big Data marketingu w Europie oraz jedną z największych hurtowni danychna świecie. Dzięki nowej platformie DMP będziemy w stanie efektywniej monetyzować dane nie tylko w reklamie internetowej. Liczymy na to, że OnAudience.com zyska uznanie na całym świecie — mówi Piotr Prajsnar, prezes Cloud Technologies. Nowa forma zarządzania biznesem, w której kluczową rolę odgrywają decyzje podejmowanena podstawie danych to Data Driven Business. Firmy, które stosują takie podejście, używają danych, analityki i oprogramowania, aby zmaksymalizować swoje przychody. Dzięki danym potrafią również znacznie bardziej racjonalnie zarządzać kosztami.

Decyzja na podstawie danych

— Wiele firm wciąż ustala strategię cenową na podstawie intuicji i dotychczasowych doświadczeń, nie mając świadomości, jak dużo na tym traci. W e-commerce liczy się jednak czas. Ceny zmieniają się tak szybko, że ich „ręczne” sprawdzanie nie ma żadnego sensu — nie dość, że jest kosztowne, to jeszcze obarczone ryzykiem pojawienia się wielu błędów. Człowiek nie jest też w stanie wyciągnąć pewnych prawidłowościw taki sposób, w jaki potrafi zrobić to maszyna, przetwarzając informacje z wielu różnych źródeł i w pewnym sensie ucząc się zależności, jakie zachodzą w badanym obszarze danych — wyjaśnia Jakub Kot, prezes Dealavo. W tym kontekście model Data Driven Business to po prostu zarządzanie polityką cenową, ponieważ sprzedawcy, którzy będą posiadać aktualne informacje na temat konkurencji, będą mogli zaproponować cenę atrakcyjną dla klientów i zarazem taką z opłacalną marżą. Tym bardziej że jak wynika z badań Gemiusa, aż 80 proc. konsumentów przed podjęciem decyzji zakupowej sprawdza i porównuje ceny online. © Ⓟ

40 proc. Nawet o tyle rocznie mogą rosnąć przychody firm, wykorzystujących analizę danych. To możliwe m.in. dzięki przejmowaniu klientów od konkurencji.